Tillbaka till framtiden

Elbilen är på väg men har sina begränsningar.

– Vätgas är framtiden, konstaterar testveteranen Wilhelm Cordes.

 

27 november 2013 14:05

Från att ha handlat om bromsar och senare antisladd, fyrhjulsdrift och massor av elektronik talar nu testbolagen om behovet av att testa bilar med olika drivmedel och den aktiva säkerheten.

Kameror larmar om hinder och på en display varnas för halka.

Samtidigt dränks bilbranschen av drivmedelsalternativ; etanol, bio-DME, elhybrider, biogas med flera alternativ.

Storstadsbil

På den anläggning BMW har i Arjeplog, och med lokalt ägda Icemakers som servicebolag, testas en alldeles nylanserad bil; BMW i3. Det låter inget om den, det är en elbil som laddas i stolpe. Det finns en liten bensintank, och då för att driva en generator för nödlägesladdning.

– Bilen är bra att ha i storstäder, säger Wilhelm Cordes, BMW:s platschef och med 30 år i Norrbottens inland bakom sig.

Han berättar om hur bilen utvecklats och Arjeplogs roll i det. Räckvidden är en begränsning, i norrbottnisk vinter klarar den tio mil, i spansk värme dubbla sträckan. Därefter måste laddning ske.

Wilhelm Cordes berättar också om hur vätgasen varit på väg redan tidigare.

– Nu kommer den nya vätgasteknologin. Det är framtiden, det finns vätgas och du har utsläpp på nästan noll, säger han.

Blandat

Icemakers marknadschef Michael Lindeman, anser att de många drivmedelsalternativen är hämmande för utvecklingen, politikerna måste bestämma sig.

Däremot är det bra för testbranschen i Norrbotten, finns många alternativ måste alla testas i kyla.

Fakta/ Vätgasbilar

Motorskribenter rapporterade i år att Hyundais modell i35 Fuel cell är världens första massproducerade vätgasbil.

Bilen ska levereras till bland annat Sverige, problemet är bristen på tankställen.

Bilen drivs genom att en bränslecell omvandlar vätgas till elektricitet via ett litium jonbatteri som sedan driver bilens elmotor.

Toyota presenterade i Sverige i somras en ny generation bränslecellshybrid där motor och växellåda ersatts med en drivlina med bränslecellsteknik.

Bränslecellen omvandlar vätgasen till elektrisk energi och bilen drivs med en elmotor.

Energiförbrukningen av vätgas uppges motsvara en bränsleförbrukning på 3,4 liter per 100 km för en bensinbil.

Bilen släpper enligt Toyota varken ut koldioxid, kväveoxider eller partiklar, däremot vattenånga.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Stig Nordlund