Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.
– Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 21,8 procent. Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 5,1 procent, vilket är i linje med utfallet under de senaste månaderna.
– Försäljningen i e-handeln backade i november, för andra månaden i rad. Det är dock viktigt att komma ihåg att försäljningstillväxten i november i fjol uppgick till 136,1 procent. November 2020 var den första hela månaden efter det att pandemilagen infördes. Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för november månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0 procent.