Två alternativ för Norrbotniabanan

Flera alternativ har studerats. Nu återstår två för Norrbotniabanans sträckning vid Rosvik.

Rosvik2011-10-18 13:39

Rosvik by eller Rosvik E4, är frågan när järnvägsutredningen nu ställs ut för Norrbotniabanans delsträcka mellan Piteå och Södra Gäddvik.

Flera alternativ har studerats i järnvägsutredningen från Piteå till Södra Gäddvik. Alternativet Rosvik E4 följer huvudsakligen E4,medan alternativet Rosvik by går öster om E4 vid Rosvik och passerar på en längre bro över Harrbäcksfjärden.

Alternativet Rosvik E4 ger sämre tillgänglighet för Rosvik men är cirka 700 miljoner kronor billigare i anläggningskostnad. Alternativet Rosvik by är något längre och passerar kuperad terräng som ger större behov av tunnlar.

– Bägge alternativen ger korta restider och miljövinster. Vår sammanvägda bedömning är att alternativet Rosvik E4 ger den största samhällsnyttan i förhållande till kostnaden och bäst uppfyller ändamålet med banan, säger Trafikverkets utredningsledare Jöran Gärtner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om