Så ska flygplatsen klara framtiden: "Det är win-win"

Pajala Airport siktar på färre övertidstimmar och minskad belastning på personalen. Flygplatsen inleder också ett nära samarbete med kommunen.

Pajala flygplats inleder ett nära samarbete med teknik och service på Pajala kommun.

Pajala flygplats inleder ett nära samarbete med teknik och service på Pajala kommun.

Foto: Kurt Engström

Pajala2019-05-31 07:54

Ny flygplatschef på Pajala Airport, Thomas Scherman, berättar om det nya samarbetet med teknik och service på Pajala kommun. Idén bakom samarbetet handlar om att minska belastningen på flygplatsens personal.

– Vi kommer att låna personal av dem till flygplatsen, och de kommer att låna personal av oss till deras verksamhet, säger Thomas Scherman i ett pressmeddelande.

Det rör sig om fyra personer från kommunen som ska utbilda sig i allt som man behöver kunna för att arbeta på en flygplats. Det kan vara alltifrån att lasta bagage till att skotta landningsbanan fri från snö. Utöver detta så ska ytterligare personal från teknik och service utbilda sig inom specifika områden för att kunna göra punktinsatser på flygplatsen. Den personal som är anställd på flygplatsen ska även de utbildas för att kunna utföra arbetsuppgifter som i dag utförs av kommunen. Detta för att kunna bistå kommunen under mindre intensiva perioder på flygplatsen.

– Flygplatsen i Pajala är en förutsättning för näringslivet här och för långsiktig tillväxt. Flygnätet har en avgörande betydelse även för kommuninvånarnas möjligheter att ta sig till andra delar av Sverige och Europa. Därför är den här kompetenssäkringen viktig för hela bygden. Vi tror väldigt mycket på den här lösningen. Det är win-win för båda parter, säger Thomas Scherman i ett pressmeddelande.

Den nya organisationen kommer att sättas i bruk från och med i augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om