Vägen har kommit att kallas Dödens väg. Under många år har politiker kämpat för att få till en upprustning och ökad säkerhet längs E10, men tiden har gått utan att några åtgärder vidtagits. På söndag var olyckan än en gång framme. 53-årige Jan Åke Sköld var på väg hem till Luleå tillsammans med 57-åriga Anette Henriksson. Lite drygt två kilometer söder om Västra Svartbyn mötte de 53-åriga Monica Johansson från Koskullskulle. Vad som sedan hände vet ingen. Den norrgående bilen kom av okänd anledning över på fel sida av vägen och olyckan kom att kosta tre människoliv.
– Båda bilarna är bärgade och ska undersökas. Det kommer också att genomföras en rättsmedicinsk undersökning av de omkomna, säger förundersökningsledare John Niva i ett pressmeddelande.
Polisen kommer inte att starta någon förundersökning med syfte att väcka åtal.
"Med hjärtat i halsgropen"
Birgitta Persson kör själv ofta längs E10. Förr tyckte hon att bilfärden var ett rent nöje – men inte nu längre.
– Jag kör ofta med hjärtat i halsgropen. Den här vägen är inte säker som det ser ut i dag, olyckorna kommer att fortsätta om inget händer, säger hon.
Hon vet av egen erfarenhet hur tragiskt det är när olyckan är framme. För 12 år sedan förlorade hon sin bror i en olycka på E10.– Det här är självklart ett av mina prioriterade områden som kommunalråd, säger Birgitta Persson.
Hon är med i den så kallade "E10-gruppen" som jobbar med just den här frågan.
– Tillsammans har vi bland annat skrivit ett brev till näringsdepartementet.
Budgeten: 100 miljoner kronor
Ökad säkerhet på E10 är en prioriterad fråga hos Trafikverket. Det menar Andreas Asplund, projektledare för projektet "mötesfri väg mellan Morjärv och Västra Svartbyn".
Projektet innebär att sträckan förses med en heldragen mittlinje med räffling, omkörningsförbud, samt att vägen på vissa ställen breddas och blir tvåfilig för säkrare omkörningar.
– Vi har kämpat för den här planen ett tag nu och den har legat vilande två år på grund av att vi saknat finansiering. Men under hösten återupptas arbetet, säger Andreas Asplund.
Enligt honom har projektet fått klart med en budget på cirka 100 miljoner kronor.
– År 2020 planerar vi att göra detta och har vi tur kan det bli tidigare, säger Asplund.