"Vägen måste bli säkrare"

Söndagens olycka var en av totalt 21 dödsolyckor på E10 de senaste tio åren.–  Det är bedrövligt, säger Birgitta Persson (S), kommunalråd i Överkalix.

PRIORITERAR VÄGEN. Birgitta Persson förlorade sin bror i en dödsolycka längs E10 år 2001. "Detta är naturligtvis ett av mina prioriterade områden", säger hon.

PRIORITERAR VÄGEN. Birgitta Persson förlorade sin bror i en dödsolycka längs E10 år 2001. "Detta är naturligtvis ett av mina prioriterade områden", säger hon.

Foto: Herman Öberg

Överkalix2013-06-24 19:05

Vägen har kommit att kallas Dödens väg. Under många år har politiker kämpat för att få till en upprustning och ökad säkerhet längs E10, men tiden har gått utan att några åtgärder vidtagits. På söndag var olyckan än en gång framme. 53-årige Jan Åke Sköld var på väg hem till Luleå tillsammans med 57-åriga Anette Henriksson. Lite drygt två kilometer söder om Västra Svartbyn mötte de 53-åriga Monica Johansson från Koskullskulle. Vad som sedan hände vet ingen. Den norrgående bilen kom av okänd anledning över på fel sida av vägen och olyckan kom att kosta tre människoliv.

–  Båda bilarna är bärgade och ska undersökas. Det kommer också att genomföras en rättsmedicinsk undersökning av de omkomna, säger förundersökningsledare John Niva i ett pressmeddelande.

Polisen kommer inte att starta någon förundersökning med syfte att väcka åtal.

"Med hjärtat i halsgropen"

Birgitta Persson kör själv ofta längs E10. Förr tyckte hon att bilfärden var ett rent nöje  – men inte nu längre.

–  Jag kör ofta med hjärtat i halsgropen. Den här vägen är inte säker som det ser ut i dag, olyckorna kommer att fortsätta om inget händer, säger hon.

Hon vet av egen erfarenhet hur tragiskt det är när olyckan är framme. För 12 år sedan förlorade hon sin bror i en olycka på E10.–  Det här är självklart ett av mina prioriterade områden som kommunalråd, säger Birgitta Persson.

Hon är med i den så kallade "E10-gruppen" som jobbar med just den här frågan.

–  Tillsammans har vi bland annat skrivit ett brev till näringsdepartementet.

Budgeten: 100 miljoner kronor

Ökad säkerhet på E10 är en prioriterad fråga hos Trafikverket. Det menar Andreas Asplund, projektledare för projektet "mötesfri väg mellan Morjärv och Västra Svartbyn".

Projektet innebär att sträckan förses med en heldragen mittlinje med räffling, omkörningsförbud, samt att vägen på vissa ställen breddas och blir tvåfilig för säkrare omkörningar.

–  Vi har kämpat för den här planen ett tag nu och den har legat vilande två år på grund av att vi saknat finansiering. Men under hösten återupptas arbetet, säger Andreas Asplund.

Enligt honom har projektet fått klart med en budget på cirka 100 miljoner kronor.

–  År 2020 planerar vi att göra detta och har vi tur kan det bli tidigare, säger Asplund.

I den ena bilen färdades 53-årige Jan Åke Sköld och 57-åriga Anette Henriksson som var på väg hem till Luleå.
I den andra bilen färdades 53-åriga Monica Johansson från Koskullskulle.
I den ena bilen färdades 53-årige Jan Åke Sköld och 57-åriga Anette Henriksson som var på väg hem till Luleå. I den andra bilen färdades 53-åriga Monica Johansson från Koskullskulle.
Tidigare dödsolyckor på E10

2003: 3

2004: 2

2005: 3

2006: 2

2007: 2

2008: 3

2009: -

2010: -

2011: 3

2012: 2

Källa: Transportstyrelsen

Det har hänt:

Januari 2013: Åtgärder på E10 kommer att dröja. Trafikverket har identifierat problemområden, men det saknas pengar för att åtgärda bristerna.

Juli 2012: Tre döda i krock vid Lansjärv.

Maj 2011: En död vid frontalkrock en mil norr om Töre.

Januari 2011: Frontalkrock vid Västannäs.

Mars 2010: Sveriges åkeriförbund, länsstyrelsen, LKAB, Gällivare samt Kiruna kommun kräver omgående åtgärder för att höja standarden på E10 i ett öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om