Minus 1.400 facit av epoken

Trots ständig utökning av biltester i Arjeplog har en tredjedel av befolkningen försvunnit.

Samhällsförändringar och Fly in-fly out är orsaker.

28 november 2013 19:02

Om gruvexpansionen i Pajala, Kiruna och Gällivare följer samma mönster så bäva månde kommunpolitikerna som ska skapa bra skolor och äldreomsorg.

Det finns fler förklaringar än att de som utför jobben i hög grad är personer som flyger dit och åker hem. Bland annat påverkar strukturell samhällsutveckling, ungdomar lämnar små orter för jobb och studier.

Utöver Arjeplog är Arvidsjaur en kommun där biltestningen har stor påverkan. I Kiruna, Jokkmokk och Älvsbyn finns enbart en liten andel biltestning sett till näringslivet i stort. Biltestningen påverkan på sysselsättning och befolkningsmängd på de orterna är liten.

Tre kärnpunkter

Biltestningen har funnits i Arjeplog officiellt sedan 1972. Det började med små serviceinsatser som knappt gick att mäta i sysselsättning.

Då bodde över 4.300 personer i kommunen.

Nu finns en sammanlagd miljardomsättning i de lokalt ägda testföretagen i regionen och stor del landar i Arjeplog. Samtidigt har antalet invånare i Arjeplog, en av landets minsta kommuner, krympt till under 3.000.

Biltillverkarnas och bildelstillverkarnas närvaro innebär servicejobb åt ortsbor. Men mycket av kommunalskatten trillar inte ner i vare sig Arjeplog eller andra norrbottniska inlandskommuner.

■ Många av förarna är utifrån.

■ Ingenjörerna är i huvudsak från andra orter och andra länder.

■ En rad av de som jobbar med service i hotell och restauranger är tillfälligt tillresta.

Fakta/ Befolkning 1972-2013

Mätningen för 2013 gjordes 30 september.

Arjeplog

1972: 4.348

2013: 2.996

Minus 1.352

Arvidsjaur

1972: 8.216

2013: 6.454

Minus 1.762

Jokkmokk

1972: 7.770

2013: 5.074

Minus 2.696

Kiruna

1972: 31.081

2013: 23.134

Minus 7.947

Älvsbyn

1972: 8.720

2013: 8.182

Minus 538

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Stig Nordlund