Inte fler fulla på sjön

Sedan första juni alkoholtestas båtförare på samma sätt som bilförare. Men någon större ökning av det rapporterade fylleriet blev det inte.

INGEN STÖRRE SKILLNAD. 1 juni genomfördes en lagförändring som gör det möjligt att alkoholtesta båtförare på samma sätt                                      som bilförare. Men det har inte blivit någon större ökning av rapporterade båtfyllon.

INGEN STÖRRE SKILLNAD. 1 juni genomfördes en lagförändring som gör det möjligt att alkoholtesta båtförare på samma sätt som bilförare. Men det har inte blivit någon större ökning av rapporterade båtfyllon.

Foto: Josefin Wiklund

Luleå2010-09-20 06:00
Den skärpta fyllerilagen innebär att även båtförare omfattas av promillegränsen på 0,2. Under sommaren har Kustbevakningen Luleå, som bevakar området strax söder om Piteå upp till finska gränsen vid Haparanda, kontrollerat promillehalten hos cirka 100 personer. Mer än tio procent av dem rapporterades för sjöfylleri, alla ertappades i Luleå kommun vilket beror på att det är mycket trafik i området samt att kustbevakningen har sin station där.Festivaler och riskhelger
Kustbevakningsassistenten, Olof Pettersson, säger att det inte går att säga att vart tionde båtförare varit på fyllan.- Vi har inriktat oss på helger då det är stor risk för fylleri. Festivaler till exempel då vi vet att det förekommer.Hälften av båtförarna som ertappades hade över en promille och gjorde sig därmed skyldiga till grovt sjöfylleri, den andra hälften hamnade under en promille. Ännu finns ingen dom.- Det är svårt att dra någon slutsats då vi jobbat mot riskområden. Dessutom är det första sommaren, det finns inget att jämföra med, säger Olof Pettersson.Misstankar ett krav
Före lagändringen var kustbevakarna tvungna att misstänka att båtföraren var på fyllan, annars fick de inte stoppade dem och be om utandningsprov. Misstankar fattades om något hade hänt eller om båten åkte konstigt alternativt fort och/eller saknade lanternor.Den nya lagen innebär att kustbevakningen har rätt att stoppa båtförare för rutinkontroll. Kravet är dock att båten ska vara längre än tio meter eller gå snabbare än 15 knop. Det sistnämnda har kritiserats.- Farten kan vara svår att bedöma, i tveksamma fall måste man provköra och mäta upp hastigheten. Men för oss har det inte varit några problem, båtarna har gått en bra bit över 15 knop.Lättare arbetssätt
Sommaren beskriver Olof Pettersson som lugn och sansad, ingen som varit på fyllan har kört upp på land eller kört på andra båtar, inte då han arbetat i alla fall. - Jag har inte stoppat någon som blåst negativt och varit missnöjd över att få blåsa. Däremot har de som varit över gränsvärdet muttrat lite. Jag tycker det nya arbetssättet är enklare, det går att ingripa på ett annat sätt.I fjol rapporterades sex personer för sjöfylleri. Trots att det i år är frågan om nästan dubbelt så många säger Olof Petterson att det inte är frågan om en dubblering.- Nej, vi såg ju att de sex var ordentligt berusade, i sommar har ju endast hälften av dem vi rapporterat varit så berusade.
Antal rapporterade för sjöfylleri:2010: 11 personer2009: 6 personer2008: 12 personer2007: 18 personerObservera att alla som ertappades från 2009 och bakåt var ordentligt berusade, 2010 var endast hälften av dem som stoppades rejält berusade.Källa: Kustbevakningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om