Flygplan tvingades nödlanda på Kallax

Ett flygplan tvingades nödlanda tidigt i morse på Kallax flygplats.
Planet var på väg till Stockholm, när en eldslåga slog ut ur ena flygplansmotorn.
Nödlandningen avlöpte bra. De 89 passagerarna rapporteras vara oskadda.
 

LULEÅ2004-02-26 10:37
<A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ExpanderID=&amp;ArticleID=462208&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID="><STRONG>LÄS MER - Avisningsvätska kan ha orsakat intermezzot</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=462222&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>LÄS MER - Biskop Hans Stiglund satt på planet</STRONG></A><BR><BR>Det var strax efter klockan sju på torsdagsmorgonen som katastroflarm utlöstes i Luleå. Samtliga ambulanser i tjänst kallades till Kallax flygplats för att stå beredskap inför landningen.<BR><SPAN class=Btex>Det var Nordic Airlinks avgång klockan 6.45&nbsp;som tvingades återvända till Luleå. Planet var destinerat till Stockholm, men tvingades vända hemåt efter att ha&nbsp;fått problem med&nbsp;ena flygplansmotorn.<BR>Enligt Nordic Airlink kan problemen ha orsakats av den vätska som användes för att ta bort is från vingarna på det översnöade flygplanet, som i natt har stått utomhus på Kallax flygplats. (Se annan artikel, länken hittar du under ingressen.)<BR>Landningen på Kallax flygplats avlöpte utan några fler intermezzon&nbsp;vid halvåttatiden på torsdagsmorgonen.&nbsp;<BR>Samtliga 89 passagerare har fått lämna planet och återvända till stationsbyggnaden. Bland passagerarna återfanns Norrbottens biskop Hans Stiglund. (Se annan artikel, länken hittar du under ingressen.) <BR>Ett extraplan har kallats till Luleå. Klockan 12 beräknas&nbsp;passagerarna att&nbsp;kunna fortsätta färden till Stockholm.<BR>Det aktuella flygplanet är av modell MD 82 och kommer inte att tillåtas att lyfta mer i dag. Det kommer att bli kvar på Kallax flygplats i väntan på teknisk utredning. </SPAN>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om