Cyklar i centrum fick böter

Uteserveringar, cyklar, vägarbeten och gatupratare. Det finns många hinder som gör livet surt för synskadade. En ny kampanj uppmärksammar problemen.

Inga hinder. En synsksadad person får svårt att röra sig fritt på allmänna platser om hinder som egentligen inte ska stå där dyker upp.

Inga hinder. En synsksadad person får svårt att röra sig fritt på allmänna platser om hinder som egentligen inte ska stå där dyker upp.

Foto: Marcus Nigeus

Kampanj2016-09-20 13:00

Synskadades Riksförbund, SRF, arrangerar i år en kampanj som heter "Gata för alla". Synskadade stöter på många hinder på allmänna utrymmen som många inte tänker på. En person med synnedsättning kan potentiellt skada sig allvarligt om hen exempelvis ramlar över en felparkerad cykel.

– Kommunen borde ordna fler cykelställ. Den frågan har vi lyft flera gånger. Det finns städer som är bra på att se till synskadades behov men jag tycker att Luleå kan förbättras, säger Thomas Tillberg som är ombudsman på SRF i Luleå.

SRFs lokalavdelning i Luleå inleder kampanjen genom att sätta ut lättsamma "böteslappar" på felparkerade cyklar i centrum. En synskadad person som använder en käpp för att orientera sig måste, om det inte finns ett ledstråk på trottoaren, använda sig av husväggar för att gå rätt. Men på Smedjegatan i Luleå går det inte att komma nära väggen för alla cyklar som står felparkerade.

– Vi sätter ut botlappar med en hälsning på. Vi hoppas att det kan uppmana alla till att tänka var de ställer sina cyklar, säger Thomas Tillberg.

Tre av tio gravt synskadade undviker att gå ut på egen hand, visar en Sifo-undersökning. Och Thomas Tillberg hoppas att kampanjen kan uppmärksamma problemet. Han tycker att det har blivit svårare att röra sig fritt, att allmänheten inte visar samma hänsyn för personer med synnedsättning som de gjorde förut.

– Det är få som vet vad den vita käppen betyder, jag tror att man måste få veta det redan i skolåldern. Körskolor borde också prata mer om det, säger han.

Viktiga mål på allmän plats

Gång- och cykelbanor ska vara separerade med en kant eller ett räcke. Avskiljare mellan gång- och cykelbana mellan bostadsområden och utanför tätbebyggelse kan inte enbart avgränsas visuellt med färgmarkering. Avgränsningen måste utformas så att den även är kännbar taktilt för personer som använder teknikkäpp. När det gäller övergångsställen måste fotgängaren veta om hen är ute i gatan eller fortfarande på en trottoar.

Källa: www.srf.nu

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!