Potential i gamla spår

Låt den gamla järnvägen mellan Morjärv och Haparanda bli kvar. Den skapar stora utvecklingsmöjligheter. Det anser Mikael Eliasson, verksamhetsansvarig vid Servicecentrum övre bygden.

UTVECKLING. Stationshuset och järnvägen har stor utvecklingspotential. Att lägga ned vore helt fel, anser Bo Nordebo och Mikael Eliasson i Vitvattnet.

UTVECKLING. Stationshuset och järnvägen har stor utvecklingspotential. Att lägga ned vore helt fel, anser Bo Nordebo och Mikael Eliasson i Vitvattnet.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2011-09-17 06:00

Som Kuriren kunde berätta på onsdagen planerar Trafikverket en nedläggning av den gamla sträckningen mellan Morjärv och Haparanda när den nya Haparandabanan tas i bruk. Först handlar det om ett beslut om att underhållet ska upphöra, därefter dröjer det tre år innan beslut om nedläggning kan tas.

På remiss
Frågan om underhållet har legat ute på remiss hos länsstyrelsen, Försvarsmakten, Green Cargo samt Överkalix, Haparanda - och Kalix kommun. Kalix kommun har svarat att de inte har något att erinra mot Trafikverkets planer. Det får Mikael Eliasson att reagera. Frågan om en utveckling av besöksnäringen med stationshuset i Vitvattnet och järnvägen som tillgång har diskuterats i flera år.

Ingen tillfrågades
Företrädare för kommunen har också besökt Vitvattnet och tagit del av funderingarna. Men när remissförfrågan från Trafikverket behandlades var det ingen som tillfrågades om att yttra sig.

-  Jag är besviken. Det är olyckligt att kommunen inte lyssnar av bygden innan de uttalar sig. Här finns en stor utvecklingspotential för satsning på turism och det borde kommunen också se, säger Mikael Eliasson.

Turistkonceptet är ännu i sin linda.

-  Vi har inga konkreta planer ännu men vi är beredda att spänna bågen. Om en verksamhet ska utvecklas måste det ske via ett EU-projekt. Och kommunen måste vara med på tåget, för läggs underhållet ned får vi ta över en bana i dåligt skick inom några år, säger Mikael Eliasson.

Bo Nordebo, företagare i Vitvattnet, ser ytterligare en potential om järnvägen behålls i området - gruvbrytning. Vid provborrningar under 1970-talet norr om Kukasjärvi hittade Boliden höga halter av koppar och nickel. Även i Taipale norr om Vitvattnet men i Övertorneå kommun har fyndigheter av koppar och guld upptäckts, enligt honom.

Fyndigheter
-  Det finns fyndigheter inom Kalix, Övertorneå och Överkalix kommuner. Det borde alla tre kommunerna kolla upp bättre. Finns det bärkraft för gruvbrytning så finns järnvägen klar för transporterna, säger Bo Nordebo.

Haparanda kommun och Försvarsmakten har begärt förlängd remisstid. Mikael Eliasson vill att Kalix kommun lämnar in ett nytt remissvar efter att alla berörda har fått yttra sig.

-  Vi kommer att göra det eftersom det har framkommit uppgifter som vi inte känt till, säger Magnus Wiklund, avdelningschef vid teknisk försörjning på Kalix kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om