Järnvägssträcka försvinner

När nya Haparandabanan tas i trafik behövs inte längre sträckan som berör Vitvattnet och Karungi. Trafikverket har börjat förbereda nedläggningen.

NEDLÄGGNING. När nya Haparandabanan tas i bruk vill Trafikverket lägga ned banan mellan Morjärv och Haparanda som går via Vitvattnet och Karungi.

NEDLÄGGNING. När nya Haparandabanan tas i bruk vill Trafikverket lägga ned banan mellan Morjärv och Haparanda som går via Vitvattnet och Karungi.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2011-09-13 06:00

Nästa år står den nya Haparandabanan klar. Det innebär att trafiken delvis flyttas över från den gamla banan till den nya. Bangårdarna vid Morjärvs och Haparanda station behålls och rustas upp men längs den del som i dag trafikeras via Vitvattnet och Karungi kommer inga tåg att rulla. Trafikverket vill lägga ned sträckan men det sker inte i en handvändning. Först krävs det en tillåtelse från berörda intressenter att få besluta om att underhållet på banan ska upphöra. Därefter måste Trafikverket vänta ytterligare tre år innan ett beslut om nedläggning kan fattas. Det första steget är taget via en remissförfrågan till länsstyrelsen, försvarsmakten, Green Cargo samt Överkalix, Haparanda - och Kalix kommun.

- Lagen reglerar tillvägagångssättet. Man kan inte lägga ned en järnväg förrän tre år efter att den tagits ur bruk, säger René Braune, vid Trafikverket Samhälle Region Nord Planering.

Kanske turistnäringen
Under den perioden hinner behovet av banan ses över.

- Om någon anser sig behöva den kan vi besluta om eventuell upprustning. En kommun kanske vill nyttja den inom turistnäringen. Försvarsmakten kan vara en annan intressent, men plockar vi bort den så är den bortplockad för alltid, säger René Braune.

Den 10 september gick remisstiden ut avseende förfrågan om att besluta om nedläggning av underhållet i samband med att den nya banan tas i bruk. Försvarsmakten och Haparanda kommun har begärt att remisstiden förlängs vilket Trafikverket inte har något att erinra om. De övriga har inte svarat något vilket René Braune tolkar som att de samtycker till att underhållet läggs ned år 2012.

Om så blir fallet väntar en ny remissomgång år 2015. Då handlar det om total nedläggning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om