Call X växer så det knakar

Telemarketingföretaget Call X expanderar. Inom ett år ska antalet anställda mer än tredubblas. De första rekryteringarna inleds inom kort. -  Här finns bra lokaler och stabil personal, säger vd Tommy Sundström.

NÖJDA. Tommy Sundström, vd för Tomsund Invest, till vänster ser fram emot expansionen i Kalix. Kommunalråden Kenneth Sandberg (MP) och Ellinor Söderlund (S), Lotta Sundström, marknadschef vid Avesta teletjänst och Evy Helin, gruppchef Call X gläds också åt satsningen.

NÖJDA. Tommy Sundström, vd för Tomsund Invest, till vänster ser fram emot expansionen i Kalix. Kommunalråden Kenneth Sandberg (MP) och Ellinor Söderlund (S), Lotta Sundström, marknadschef vid Avesta teletjänst och Evy Helin, gruppchef Call X gläds också åt satsningen.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2012-01-25 06:00

Från sju till 25 anställda inom ett år. Så lyder prognosen som Tommy Sundström, vd för Tomsund Invest aktiebolag, har satt upp för dotterbolaget Call X. I dag arbetar sju personer på Kalixföretaget som erbjuder kundanpassade telemarketingtjänster till företag. Grundpelaren i verksamheten är mötesbokningar åt läkemedelsindustrin - marknadsundersökningar och svarsservice är andra exempel på tjänster som finns i verksamheten. Call X etablerades i Kalix 1997. I mars förra året köptes de upp av Tomsund Invest AB med säte i Stockholm. I deras verksamhet finns bland annat dotterbolaget Avesta teletjänst som är specialiserat på svarstjänster liknande Kalix Tele 24. I och med förvärvet av Call X kan de två bolagen integreras på samma tekniska plattform vilket innebär att bägge verksamheterna kan nyttjas effektivare, enligt Tommy Sundström.

Trevlig dialekt
Köpet innebär också att verksamheten i Kalix kommer att breddas bland annat med kundtjänstärenden riktade mot bilindustrin. Och det kräver mer personal.

-  Vårt mål är minst tio anställda före sommaren. Men vi räknar med 25 anställda inom ett drygt år, säger vd Tommy Sundström.

Att valet föll på Kalix har flera orsaker, enligt honom. Utöver att personalen på plats är rutinerade, de flesta har minst sju års anställning vid Call X, finns bra lokaler att tillgå. Dialekten har också haft betydelse för beslutet.

-  Kalixdialekten är trevlig och alla förstår det som sägs, säger Tommy Sundström.

Gärna män
Han berömmer också kontakten med kommunen som enligt honom har fungerat mycket bra.

Rekryteringen inleds inom kort. Gruppchef Evy Helin ser gärna manliga sökande samt yngre för att få en dynamisk grupp.

-  Det här känns positivt, vi har folk att tillgå, säger Daniel Nilsson, chef på arbetsförmedlingen.

Kommunalrådet Kenneth Sandberg (MP) gläds åt beskedet.

-  Vi har en lång erfarenhet från teletjänstsektorn och telefonbolag, det här känns roligt, säger han.

Fakta

I mars 2011 såldes Call X Marketing av sin dåvarande ägare NGS Group till Tomsund Invest AB

I Tomsund koncernen ingår förutom Call X Marketing, Avesta Teletjänst AB, Trosa Marin AB, Trosavarvet AB, Creative Link AB samt IP Stockholm AB.

Call X Marketing erbjuder specifika telemarketingtjänster mot sjukvården. I utbudet finns förutom bokningstjänster, även marknadsundersökningar, produktrådgivning, svarsservice eller andra telemarketinglösningar som till exempel att ringa på inbjudningar till mässor, föreläsningar med mera.

Call X Marketing arbetar i huvudsak mot sjukvård och läkemedelsindustrin

Källa: Callx.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om