Läs mer: Sex olika bränslen i bussarna
Bolaget ska enligt upplägget täcka hälften av kostnaderna via biljetter och den andra halvan via bidrag från ägaren, kommunen.
Kostnaderna för gångna året är avsevärt högre än året innan och resultatet, sedan räntorna räknats, är minus 4,5 miljoner kronor.
Vd Karl-Johan Gramner pekar i sin rapport till kommunförvaltningen på en rad orsaker.
Som följd av utökad trafik anställdes fler förare.
– Det kan ta tre år innan en ny linje är inkörd, däremot har vi kostnaderna från dag ett, säger Gramner.
Avskrivningstiden på bussarna har kortats ner, det påverkar resultatet mer negativt än tidigare år.
Tretton automater där man kan köpa biljetter, ladda och tanka kort, har placerats ut.
Vidare spökar den gemensamma upphandling Länstrafiken och bolaget gjort för biljettsystemet.
– Länstrafiken har varit dåliga på att fakturera, så ifjol fick vi betala både för 2014 och 2015, säger Gramner.
Biogasbussar kostar mer i inköp än andra bussar, det var känt. Däremot har kommunens strul med utebliven gas gett LLT extrakostnader på 560 000 kronor. Det blev nödvändigt att gardera sig genom att köpa in begagnade bussar. Personalen fick dessutom mer jobb.
– De här pengarna fakturerar vi kommunen, säger Karl-Johan Gramner. Kommunen får alltså betala extrakostnaderna för biogasen. Dessa kostnader blir i vart fall inte högre i år, bedömer han.
Kuriren rekommenderar
Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.
Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer
Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten.
Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten
Läs mer: 14 Luleåsaker du minns om du var ung på 80- och 90-talet
Kuriren listar: 11 produkter som du alltid kommer hem med från Ikea