I höst har en upphandling genomförts gällande de kommande årens trafik i Luleå skärgård. Det handlar om vem som ska ta hand om trafiken i den yttre skärgården samt pendlarbåtstrafiken. Trafiken i yttre skärgården har inneburit stopp på Hindersön, Brändöskär, Småskär, Kluntarna, Junkön samt även ett stopp vid Klubbviken. Pendlarbåtstrafiken finns främst till för de som bor permanent i skärgården.
Konkurrensen om uppdragen var obefintlig. Det inkom endast ett bud på vardera område och dessa lades av de som har tagit hand om trafiken de senaste åren. Laponia Rederi kör i yttre skärgården och Condor Shipping håller i pendlarbåtstrafiken.
Avtalet är på två år med möjlighet till förlängning om högst totalt fem år. Värdet på avtalet för turbåtstrafiken kan uppgå till 35 miljoner kronor medan värdet på pendlartrafiken kan uppgå till 10 miljoner kronor.
Det avtal som finns i dag gäller även över nästa år och kommunen har varit ute i tid med det kommande. Det gäller först från 2026 och fram till 2028 och därefter kan avtalet förlängas med ett år i taget i upp till fem år.
– Det blir bra år framöver med Laponia och Condor shipping. Det är trygga och bra rederier, det känns jättebra, säger Evelina Rydeker, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.
Mätningar visar att kundnöjdheten var mycket hög förra året vad gäller Laponia Rederi, Condor Shipping och de stugor som kommunen hyr ut.
– Har man en nöjdhet på 4,8 av 5 – då är det bra, säger Evelina Rydeker.
Laponia Rederi har två större båtar, Laponia och Symfoni. Det är den sistnämnde som, med något undantag, använts för skärgårdstrafiken.
Ett nytt avtal är på plats, kommunen och passagerarna är nöjda – men trots detta finns det en oro hos rederiet.
Kommunen har öppnat för att köpa in egna båtar.
– Angående upphandlingen är vi inte imponerade av kommunens intentioner om framtidens skärgårdstrafik. De kör på spåret att bygga nya båtar själva. En upphandling har hittills aldrig haft så få fasta år som denna. För oss entreprenörer är detta en transportsträcka tills de fått sin leverans. Därför råder ingen eufori från vår sida, skriver Johan Söderholm, Laponia Rederi, i ett sms.
Göran Widén, delägare i Condor Shipping, är precis som Laponia Rederi kritisk till planerna. Condor Shipping skulle också drabbas men han tillägger att för Laponia Rederi, som har en annan typ av verksamhet och båtar, skulle det slå ännu hårdare. Han har full förståelse för deras kraftiga reaktion.
– Kommunal konkurrens kan aldrig vara bra på det sättet, om det är något som fungerar, säger Göran Widén.
Oavsett nya båtar i framtiden eller ej, Condor Shipping ser fram emot att fortsätta köra skärgårdsborna i och med det nya avtalet.
– Vi har kört det här i ganska exakt 15 år. Det är en fantastisk körning. En service till öborna och alla människor som bokar och åker båt med oss, säger Göran Widén.
Kommunens eventuella båtinköp väckte känslor när vi kunde berätta nyheten och Kuriren tog emot flera kritiska insändare, insändare som också besvarades av kommunen.
Kultur- och fritidsförvaltningen har tidigare låtit beställa en konsultrapport för att utreda hur turbåtstrafiken i Luleå skärgård ska kunna drivas på ett prisvärt och hållbart sätt. Den föreslår att kommunen ska köpa en eldriven båt och en båt som drivs av HVO vilket är ett förnybart drivmedel. Utredningen föreslår att kommunen ska fortsätta upphandla den operativa verksamheten samt drift och underhåll av båtarna.
I den långsiktiga investeringsbudgeten finns en eventuell mångmiljoninvestering av egna båtar inlagd. I ett svar på en insändare i Norrbottens-Kuriren förklarade Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism, närmare vad detta egentligen innebär:
Han skrev då:
"Den långsiktiga investeringsbudgeten ska läsas mer som en sammanställning av potentiella behov för att få en uppfattning om kommande investeringsvolymer."
Några beslut är inte fattade och även om politikerna informerats har de inte fått ett slutgiltigt underlag att ta ställning till.
– Det är gjort en del arbeten om framtidens turbåtstrafik som en konsult tagit fram, vi ska sammanställa detta och övrigt material. Därefter ska vi redovisa det för politikerna, säger Ove Forsberg.