Laponia rederi kan bytas ut: "Käftsmäll"

Laponia rederi driver turbåtstrafiken i Luleå skärgård – nu kan de bytas ut. Efter en utredning av skärgårdstrafikens framtid rekommenderas Luleå kommun att köpa egna båtar. "Det är en käftsmäll för oss", säger Ulrika Kommes, ägare av Laponia rederi.

I år sköts skärgårdstrafiken av Laponia.

I år sköts skärgårdstrafiken av Laponia.

Foto: Pär Bäckström/pbfoto.se

Luleå2024-06-27 19:00
undefined
"Vi har investerat flera miljoner i Luleå skärgård", säger Ulrika Kommes, ägare av Laponia rederi.

I över 30 år har Luleåborna färdats till skärgården via Laponia rederi. Sedan 2015 har de även drivit turbåtstrafiken, men det kan komma att ändras efter nästa år. På beställning av Luleå kommun har en utredning genomförts gällande framtida skärgårdstrafiken i Luleå. Resultatrapporten rekommenderar Luleå kommun att köpa två egna båtar och i majoritetens investeringsbudget finns 40 miljoner kronor reserverade för ändamålet.

– Den signalen som kommunen sänder är ju att de vill byta ut oss och det är givetvis inte roligt. Det tar bort arbetsglädjen och viljan att fortsätta utveckla skärgården som besöksmål, säger Ulrika Kommes, ägare av Laponia rederi.

undefined
Ulrika Kommes driver Laponia rederi tillsammans med sin man Johan Söderholm.

"Kostnadseffektivt och långsiktigt hållbart", så ska framtida turbåtstrafiken drivas och klimatpåverkan är en av aspekterna som det resoneras kring. Ett förslag från utredningen är att ha en eldriven båt och en HVO-driven båt.

– Det är klart man ska titta på miljön, om man kan ha eldrift vissa sträckor och så vidare. Det är dit framtiden går och dit vill vi också. Vi har redan utrett en eventuell elektrifiering av våra båtar, säger Ulrika Kommes och fortsätter.

– Det vi motsätter oss är idéer som att satsa enorma pengar på att bygga en ny HVO-driven båt när M/S Symfoni kan drivas på HVO redan idag. Det är ju bara för kommunen att skjuta till pengar. HVO är nämligen mer än dubbelt så dyr per liter.

undefined
Laponia rederi köpte M/S Symfoni på Luleå kommuns förfrågan för att rädda skärgårdstrafiken 2015. M/S Symfoni trafikerar Luleå skärgård än idag.

Luleå kommun har ännu inte tagit något beslut i frågan, men resultatrapportens rekommendation ihop med de reserverade pengarna i investeringsbudgeten kan vara en indikation om framtiden. 

– Förlora en upphandling kan man såklart göra och det är vi helt medvetna om. Men när kommunen så tydligt vill göra detta för att få in fler aktörer och anbudsgivare som ska drifta de kommunalt ägda båtarna, då innebär det att man avvecklar de näringsidkare och fartyg som redan finns i Luleå skärgård idag.

undefined
Om Luleå kommun byter ut Laponia rederi kommer de vara tvungna att sälja M/S Symfoni, berättar Ulrika Kommes.

Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism, Luleå kommun, tycker att man i dagsläget inte bör lägga för stor vikt vid rapporten från utredningen.

– Man vill ha lite extern input för att få ett så bra beslutsunderlag som möjligt men inga beslut är tagna. Vi går ut med en upphandling i augusti precis som vi gjort tidigare år, säger Forsberg.

Det nuvarande avtalet mellan Luleå kommun och Laponia rederi gäller till och med 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!