Så ska Luleå kommun säkra turbåtstrafiken i framtiden

En konsultrapport rekommenderar Luleå kommun att köpa in två båtar för att säkra turbåtstrafiken i framtiden. Driften av turbåtstrafiken kan sedan upphandlas.

En konsultrapport rekommenderar Luleå kommun att köpa in moderna båtar, och sedan upphandla drift och underhåll av båtarna av ett rederi som får sköta turbåtstrafiken med kommunens båtar.

En konsultrapport rekommenderar Luleå kommun att köpa in moderna båtar, och sedan upphandla drift och underhåll av båtarna av ett rederi som får sköta turbåtstrafiken med kommunens båtar.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2024-04-28 19:00

Nyheten i korthet

  • En konsultrapport uppmanar Luleå kommun att köpa in två båtar för att garantera framtida turbåtstrafik. En eldriven båt föreslås för trafiken mellan Södra hamn och Klubbviken på Sandön, och en HVO-driven båt för yttre skärgårdstrafik.
  • Konsulten Ramböll har jämfört tre alternativ och rekommenderar att Luleå kommun själv köper båtarna, men fortsätter upphandla den operativa verksamheten samt drift och underhåll.
  • Inga beslut är ännu fattade och en investering i två nya båtar skulle innebära en kostnad på 55 miljoner kronor. Det skulle också ta minst tre år från beslut till att de nya båtarna är på plats.

Kultur- och fritidsförvaltningen har anlitat en konsult, Ramböll, för att utreda hur turbåtstrafiken i Luleå skärgård kan drivas i framtiden. Det gäller både turbåtstrafikens klimatpåverkan, där målsättningen är att Luleå kommun ska vara klimatneutralt 2040 och att turbåtstrafiken ska bedrivas på ett kostnadseffektivt och långsiktigt hållbart sätt.

Konsulten har jämfört tre olika alternativ och rekommenderar kommunen att köpa in två båtar; en eldriven båt för trafiken mellan Södra hamn och Klubbviken på Sandön och en modern båt som drivs med HVO för turbåtstrafiken i den yttre skärgården. Kommunen föreslås fortsatt upphandla den operativa verksamheten samt drift och underhåll av båtarna. 

Nuvarande upphandling av turbåtstrafik i Luleå skärgård gäller till och med 2025. Laponia rederi trafikerar den yttre skärgården med Symfoni och Condor shipping trafikerar Klubbviken med Stella Marina.

– Vi kommer att gå ut i augusti med en ny upphandling för trafiken, säger Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism vid kultur- och fritidsförvaltningen i Luleå.

Kommunen brukar upphandla turbåtstrafiken på tre år, men det är inte klart att det kommer att bli så även fortsättningsvis. Få rederier har varit intresserade att lämna anbud på turbåtstrafiken.

– De sista två gångerna har vi bara fått in ett anbud. Gången före det fick vi inte in ett enda anbud, då fick vi göra ett förhandlat förfarande, säger Ove Forsberg. 

Om politikerna väljer att gå på konsultens rekommendation, att köpa in två båtar, så tar det flera år innan kommunens båtar är på plats.

– Det tar minst tre år från beslut, säger Ove Forsberg.

Kommunalråden och gruppledarna har blivit informerad om innehållet i rapporten. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Evelina Rydeker (MP) poängterar att inga som helst beslut är fattade än. 

– Vi ska titta på den lite mer, vi har fått information. Vi har inte tagit ställning till den än, säger Evelina Rydeker (MP).

Kultur- och fritidsförvaltningen har inte lagt något förslag till nämnden än och den styrande majoriteten måste prata ihop sig. Att följa konsultens rekommendation att köpa in två båtar innebär en investering på 55 miljoner kronor.

– Det är en väldigt stor investering det rör sig om, säger Evelina Rydeker (MP).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!