Sedan två år pågår ett förändringsarbete på Luleå skolor. Projektet Måltidsresan syftar till att upphöra servera processade maträtter för att i stället laga all mat i skolköket.
Vi har tidigare berättat om Örnässkolan och Porsöskolan som går i bräschen.
– På Tunaskolan är vi inte i närheten av att nå de uppsatta målen för Måltidsresan. Här serveras det processad mat flera gånger i veckan. Vi ser ingen förbättring, säger biträdande rektor Marita Hammar.
Rektor Marcus Hedström tar fram en matsedel, där gula markeringar utmärker varje rätt som innehåller processad mat som korv, palt, leverbiff, potatisbullar eller fiskpinnar. Det blir minst två gula steck per vecka.
– Jag är utbildad kock och har jobbat på restaurang och storkök. Både jag och Marita Hammar, som är utbildad hemkunskapslärare, vet hur processad mat ser ut, förklarar Marcus Hedström.
Lunchmaten har länge varit ett föremål för diskussion på Tunaskolan, som tillhör kommunens största skolor med över 700 elever.
Rektorerna är bekymrade över resultatet av vårterminens elevenkät. Av 151 högstadieelever uppger 39 att de äter lunch varje dag. 56 äter 1-2 gånger per vecka, medan 7 säger sig aldrig äta lunch på skolan.
Tendensen är likartad på mellanstadiet, där 101 av 335 elever uppger att de alltid äter lunch. Det är 29 färre än året innan. 14 elever säger sig aldrig äta lunch på skolan.
– Det är oroväckande siffror. Lunchen är en förutsättning för att orka med skoldagen och kunna tillgodogöra sig nya kunskaper, säger Marita Hammar.
– Det allvarligaste är att skolan ska ge varje elev likvärdiga förutsättningar. Tunaskolan är den enhet i kommunen med flest elever från socioekonomiskt utsatta områden. För att kompensera måste vår skola vara bättre än genomsnittet, säger Marcus Hedström som tillägger att kritiken inte är riktad mot personalen i bespisningen utan mot de givna förutsättningarna att göra ett bra jobb.
Thomas Hansson är verksamhetschef på Luleå kommuns resurscentrum. Han medger att de 87 skolköken kommit olika långt.
– Vi är på väg framåt, men fortfarande återstår saker att göra. Det kommer att ta tid. På Tuna pågår ett förändringsarbete, där eleverna är aktiva. Nyligen anställde vi en kock som börjar sitt arbete i dagarna. Det kommer att skapa bättre möjligheter till att utveckla menyer och hantverket.