När avfarten från Svartöleden till Gammelstadsvägen var ny bevittnade jag en liten olycka där. Ni vet, avfarten är i två filer, men när man svängt går de ihop till en. Nå, framför mig körde två bilister som bägge "vet hur man kör för det hade de gjort i trettio år" eller något. Bilisten i det vänstra körfältet försökte få komma in i det högra - bilisten i det högra gav inte vika. Hen visste nog hur man läxade upp dåliga bilförare. Jag körde bilen bakom och såg det komma. Bilarna stötte emot varandra, sida mot sida. Krasch. Och sedan körde bara därifrån bägge två.
Den så kallade kugghjulsprincipen är den som gäller i storstäder. Den betyder varannan bil vid avsmalnande gator, eller som det varit i Luleå den senaste tiden, att man släpper in varannan när det är trafikstockningar, och har absolut inte varit regel i den här staden.
Men jag har anat en förändring.
1. När Bodenvägen var avstängd och trafiken i princip stod stilla efter Gammelstadsvägen skulle jag köra ut från en butik. Då stannade en bilist i kön och släppte in mig, kanske var det någon turist. Men sedan har det hänt mig flera gånger att bilister varit vänliga och hänsynstagande i trafiken. Numera är det inte heller så att det blir bilslagsmål när två körfält blir till ett. Och så många turister har vi inte i stan denna tid på året.
2. Förr var det möjligt att identifiera en Piteåbo bakom ratten genom att den använde sig av högerregeln eftersom regeln aldrig behövts i Luleå? Här har det varit störst, alternativt snabbast, kör först. Nu händer så ofta att bilister stannar för högerregeln att jag inte längre är lika säker på att det är en utböling. Själv har jag också tagit den till mig (efter att ha övningskört med tre barn har regeln gått från en teoretisk grej till något verkligt.)
Rätt eller fel - i trafikkaosets Luleå vill jag göra klart för er hur ni ska köra:
1. Det är inte nödvändigt att bara ha en kö vid stillastående köer. Om vi har två köer OCH alla tillämpar den eminenta kugghjulsprincipen kan inget gå fel. Det blir också inte lika lätt totalkaos då extremt långa köer riskerar att stoppa trafik som inte nödvändigtvis annars skulle drabbas av köbildningen.
2. Varannan bil är just varannan bil - inte två bilar eller tre - när man släpper in någon är det EN BIL. Försök inte tränga dig in när en bilist lämnat plats för bilen framför dig.
Jag brukar inte läxa upp mina medtrafikanter. De som vanligtvis har problem att ta tips om just bilkörning, kanske en man, av en som jag, definitivt en kvinna, kan betrakta råden som "husmoderstips".
Läs mer: Så kör du i rondeller
Fler krönikor av Elisabeth Hedman:
Kvinnor är inte bättre än män - men vi är mindre kriminella
”Nu håller jag min sons hand. Snart får jag inte det längre."
"Idag grinar vi – för alla barnen"