Upprört på färdtjänstmöte

Kaoset med färdtjänst och sjukresor i Kiruna kommun föranledde mötet där ansvariga från RKM och landstinget fanns på plats för att höra brukarnas åsikter.

Klagomål. Myndighetschefen för RKM, Kenneth Johansson, tog till sig av de många klagomålen som brukarna av färdtjänst och sjukresor berättade om på mötet.

Klagomål. Myndighetschefen för RKM, Kenneth Johansson, tog till sig av de många klagomålen som brukarna av färdtjänst och sjukresor berättade om på mötet.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2016-03-07 14:08

Ett femtiotal personer, de flesta brukare av färdtjänst och sjukresor, besökte mötet som hölls på Kiruna sjukhus. Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM, som är ansvarig för resorna hade kallat till mötet med anledning av att så många är drabbade av problemen med resorna.

Kuriren har tidigare berättat om att många resor försenas, att man har tagit ut egenavgifter trots att det skall vara gratis, om förare som skriver sms under tiden de kör och mycket mer.

Nu var det dags för ledningen att lyssna och ta till sig av kritiken. På plats fanns landstingsrådet Maria Stenberg (S), myndighetschefen Kenneth Johansson och Maria Isaksson, chef för länstrafikens kundservice.

Och visst var det många som upplevde samma sak, nämligen att det inte fungerade. "Det är fruktansvärt" sade en av brukarna, "jag får guida chauffören trots att jag är blind", sade en annan. En del är rädda för att åka med den nuvarande operatören som kör färdtjänst och sjukresor i Kiruna.

Det var otaliga historier och alla var de rörande överens om att situationen inte är hållbar så som den ser ut idag. Stundtals var diskussionerna ganska upprörda. Den före detta riksdagsledamoten Siv Holma kallade hanteringen av resorna fullständigt skamlig.

– Sedan sommaren 2015 har vi inte haft en fungerande sjukrese- och färdtjänsthantering i Kiruna. Vi har följt det här och nu tyckte vi att det var dags att åka till Kiruna för att lyssna på människorna, säger Kenneth Johansson, chef för RKM.

Från RKM lovar man fortsatt att det ska bli bättring, inte minst när de nya chaufförerna som man har anställt kommer på plats i Kiruna. Det beräknas dock dröja till i början av april innan den nya personalen är på banan.

– Just som det ser ut nu så är det bara personalsidan som saknas för vi har bilarna på plats, säger Kenneth Johansson.

Ledningen hade inte svar på alla frågor som ställdes under mötet men Kenneth Johansson kommer definitivt att ta med sig ett flertal berättelser om hur det går till i verkligheten, där många får vänta samt att de känner en otrygghet.

– Det var en av dem som var med på mötet som berättade att man kom försent till en begravning och att man kom försent till en julmiddag. De berättelserna tar vi med oss och de ska vi lära av, säger Johansson.

Det kom också berättelser om hur förarna av sjukresor och färdtjänst har skrivit sms under körning.

– Det är totalt förkastligt, det låter inte klokt skulle jag vilja säga. Det kan man inte göra och det är dessutom inte lagligt. Det måste arbetas bort på en gång, det får inte förekomma, säger Kenneth Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!