Sedan årsskiftet gäller ett nytt avtal för färdtjänst och sjukresor i Kiruna. Det är Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM, som ansvarar för resorna och trafiken bedrivs genom en entreprenör samt att myndigheten går in och täcker upp det entreprenören inte klarar av.
Många har hört av sig med klagomål på hur resorna fungerar. Den största bristen är att resenärerna i regel får vänta på de beställda bilarna. Inte sällan handlar det om en halvtimme eller timmes förseningar.
LÄS MER:"Problem med icke kommunal färdtjänst"
En av dem som nu har tröttnat är Ann-Helene Henriksson. På grund av ett handikapp är hon i behov av färdtjänst men måttet var rågat när hon i förra veckan fick vänta över en timme på den beställda bilen.
– Den var en timme och tre minuter sen. jag fick ringa min pappa och be honom köra mig, säger Ann-Helene Henriksson.
Hon frågar sig hur länge man ska behöva vänta, inte minst när det gäller resor som är beställda långt i förväg.
– Om jag ringer och beställer samma dag förstår jag att jag kan få vänta men om jag har bokat en resa en viss tid så kan man inte komma en timme senare, säger hon.
Många vittnar om att de missar läkartider, tåg, flyg, tider hos frisören eller andra möten på grund av försenad färdtjänst.
– Vågar man lita på att färdtjänsten kommer? Det är total katastrof att det fungerar så här illa, säger Ann-Helene Henriksson.
Även Kenneth Paulsson är upprörd då han flera gånger har fått hämta sin far från sjukhuset eftersom sjuktransporten är kraftigt försenad.
– Jag har själv fått åka från mitt jobb för att hämta min pappa när han hade väntat i två och en halv timme efter dialysen, säger Kenneth Paulsson.
På RKM känner man till problemen i Kiruna kommun. Enligt chefen Kenneth Johansson kommer situationen att förbättras eftersom ytterligare fordon och fler förare skall sättas in.
Det kommer dock att dröja in i mars innan de nya förarna är färdigutbildade.
– Det har varit jättetråkigt och vi har haft en hel del problematik. Vi jobbar för högtryck för att försöka iordningsställa det här men de anställda chaufförerna är dessvärre fem veckor bort, säger Kenneth Johansson, chef för RKM.
Förhoppningen är att de nya fordonen förbättrar situationen men allt ska utvärderas.
– Är det inte så, då kommer vi att investera i ytterligare fordon om det behövs för det ska fungera bra i Kiruna, precis som på alla andra ställen, säger Kenneth Johansson.