Världen är komplex och många problem som uppstår är nästan omöjliga att förutse. Men det har ingen som helst bäring på problemen som har uppstått på Lulsundet i samband med att man har dragit om trafiken. Och vilka problem det har varit sedan.
Från början uppstod det enorma köer, vilket man förvisso var förberedd på. De flesta upptäcker vägprojekt först när de upplever dem i praktiken. Kommunens gatudriftschef tog det hela med ro och förklarade att så här blir det alltid första dagen. De boende i området rapporterade om bilar som körde på trottoarer och i skogen för att ta sig förbi köerna. I ett bostadsområde.
Kommunen verkar dock haft lite fel i sina prognoser. Köerna var inte bara ett första dagen problem utan skapades även av de chikaner, alltså dubbla svängar i tät följd, som placerats ut. Därför byttes dessa ut mot farthinder. Natten till i måndags stals dock flera av dessa och några reserver finns tydligen i hela länet.
Nog kan man tänka sig att vuxna människor kan agera rationellt och hålla sig till 30-gränsen ändå? Tydligen inte. Lulsundet har förvandlats till en trafiksituationens Sodom och Gomorra. Ingen hänsyn tas när privatpersoner och yrkeschaufförer gör gemensam sak i att försöka ta sig igenom området på snabbast möjliga tid. Kommunfullmäktigeledamoten Helene Geelnard (S) har framfört klagomål till LLT i vars styrelse hon sitter eftersom inte ens lokaltrafiken klarar av att respektera hastighetsbegränsningarna.
Det finns förstås inga egentliga ursäkter för det här beteendet. Man bränner inte på i ett bostadsområde, även om man inte brukar köra där. Barn är snabba, oförutsebara och ömtåliga. Och förstås ovärderliga. Att köra 60 km/h genom ett bostadsområde med en 30-gräns är att göra våld på förnuften och godheten. Det är helt enkelt att göra världen sämre. Varför ska de boende behöva vara rädda hela sommaren?
Och hur kunde kommunen inte ha listat ut att detta var en högrisksituation från början? Bara om man utgår från att inget går fel kan man bortse från detta. Alla sådana här situationer där trafik leds om i hastighetskänsliga miljöer bör innebära att man placerar ut tillfälliga fartkameror i området. Att det skulle belasta LLT:s budget kan knappast vara ett hållbart argument emot detta.
Från fortkörare till inkompetent planering. Man får hoppas att änglarna gråter för människan för tålamodet på marken börjar onekligen tryta.