Det är via sitt kontaktnät som ledamot i LLT:s styrelse som Helene Geenard har lyckats nå ut hela vägen till bussförarna, förklarar hon på telefon.
– Bussarna har kört för fort utanför vårt hus, och då har dom kunnat skicka ut en påminnelse till chaufförerna, säger Geenard som även sitter i stadsbyggnadsnämnden som ledamot i sin roll som fritidspolitiker.
Den S-märkta politikern bor tillsammans med sin familj i ett hus i princip i anslutning till att man kör in på området från Björkskatahållet.
– Dom kommer ju väldigt snabbt runt den där kurvan från det hållet. Dom har ju kört 60-70 km/h. Nu är ju det där hindret tillbaka. Men när det var borta dundrade rakt igenom i den farten, säger hon.
Det stora problemet är att trafikanterna inte har kontroll på att det finns en korsning en kort sträckan in på bostadsområdet, menar hon.
– Dom skulle behöva sätta upp någon varningsskylt. Det är högerregel i den korsningen och man ska kunna svänga vänster mot Björkskatan. Men då riskerar att bli påkörd från sidan.
Här tycker Helene Geenard att ansvariga på kommunen måste agera. Det finns saker som kan bli bättre, anser hon.
– Ja, förut skrev man på asfalten 30 km/h. Det var stora vita siffror. Sedan blev det övermålat när de lade om asfalten, säger Helene Geenard och fortsätter:
– Dom har ju nu satt upp skyltar. Kommer du från Björkskatan står det centrum, att du ska svänga höger i rondellen innan. Runt Porsön och så. Men i måndags var det väldigt mycket lastbilar och tung trafik som körde genom Lulsundet.
Bostadssituationen för henne och maken har dramatiskt påverkats i och med ljudnivån utanför huset, menar hon. De tvingas också välja andra vägar för att rasta sina hundar.
– Det blev bättre när farthindren var tillbaka. Och kommunen måste genomföra det här. Men det finns saker att göra när det gäller skyltning och så där. För att sänka farten och visa hänsyn. Nu kör dom som att det är huvudled. Dom stannar inte, även om man står i korsningen.
Barnfamiljer i området är en annan del av problemet, konstaterar Helene Geenard. Bara de närmaste grannarna har totalt fem barn
– En del av barnen är väldigt små.
Samtidigt har hon full förståelse för att det ser ut som det gör just nu. Det finns helt enkelt ingen annan väg att leda trafiken.
Vi har sökt Henrik Lövgren, ansvarig på Luleå kommun för projektet.