M-toppen: "Inte mött en enda invändning mot Hybrit"

Länets MUF-ordförande är kritisk mot Hybritprojektet men i (m)oderpartiet hörs inte samma tongångar, enligt riksdagledamot Mattias Karlsson (M). "Jag har inte mött en enda invändning", säger han.

"Den M-ledda regeringen ställer sig helt bakom att staten tar ansvar för att Hybrit går i hamn", säger Mattias Karlsson (M), riksdagsledamot från Luleå.

"Den M-ledda regeringen ställer sig helt bakom att staten tar ansvar för att Hybrit går i hamn", säger Mattias Karlsson (M), riksdagsledamot från Luleå.

Foto: Nellie Andersson

Norrbotten2023-01-12 08:00

"Regeringen måste sluta blåsa upp den potentiella gröna bubblan i norr och dra i handbromsen", skrev MUF:s riksordförande Douglas Thor och länets distriktsordförande Julia Järnberg i ett debattinlägg i SvD, där de efterlyste en granskning av Hybritprojektet i Norrbotten.

Mattias Karlsson (M), riksdagsledamot från Luleå, menar att den kritiken inte präglar partiet i övrigt. 

– Det har inte funnits någon diskussion överhuvudtaget kring att det behövs mer insyn i Hybrit. Tvärtom ser vi projektet som oerhört viktigt för att minska på utsläppen i Sverige.  

undefined
"Den M-ledda regeringen ställer sig helt bakom att staten tar ansvar för att Hybrit går i hamn", säger Mattias Karlsson (M), riksdagsledamot från Luleå.

Han hänvisar till löftena från LKAB, Vattenfall och SSAB om att dagens stålproduktion skulle minska koldioxidutsläppen med 90 procent i och med den vätgasbaserade reduktionstekniken – en total minskning för landets utsläpp med cirka tio procent.

– Att producera fossillfritt stål är framtiden och väldigt viktigt utifrån konkurrenssynpunkt inte minst för SSAB. En överlevnadsfråga.

Karlsson är samtidigt medveten om debatten på högerflanken, understödd av nationalekonomer som Magnus Henrekson som varnar för att de statligt finansierade ”gröna bubblorna” kommer spricka.

undefined
"Regeringen måste sluta blåsa upp den potentiella gröna bubblan i norr och dra i handbromsen", skrev länets distriktsordförande Julia Järnberg i ett debattinlägg.

Men Mattias Karlsson, som också är gruppledare för M i riksdagen, förnekar återigen att de tongångarna hörs i partiet.

– Jag har inte mött en enda invändning mot Hybrit, inte i riksdagsgruppen i alla fall. Den M-ledda regeringen ställer sig också bakom att staten tar ansvar för att projektet går i hamn.

Så statsminister Ulf Kristersson (M) påverkas inte av kritiken?

– Aldrig. Sen är kostnaderna som är förenade med att backa upp Hybritprojektet en så liten del av vad det annars skulle kosta staten att få ner landets utsläpp med cirka tio procent. Väl investerade pengar, samtidigt som tekniken som utvecklas kan bli en exportvara för Sverige också. 

Han vill ändå inte vifta bort motargumenten helt.

– Alltid uppfriskande med en debatt som kan innebära att aktörerna inom Hybrit blir ännu mer transparenta med hur det går i projektet. Och visst finns en oro nu kring elbehoven. Men även utan de här industrisatsningarna måste vi lösa de utmaningarna, säger riksdagsledamoten från Luleå. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!