Nu hårdnar striden om var Kirunas nya järnvägsstationen ska ligga – och hur den ska bekostas.
Läs mer: LKAB vill inte betala för ny järnvägsstation
I en skrivelse till Trafikverket, näringsdepartementet och infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) – med kopia till LKAB – backar flera aktörer upp kravet på att tågstationen måste byggas i centrum, vilket innebär en järnvägsdragning på en mil och anläggande av ett nytt stationsområde.
Yttrandet från Regionala kollektivtrafikmyndigheten, med regionrådet Maria Stenberg (S) som ordförande, är även undertecknat av länsrådet Johan Antti, Britta Flinkfeldt, ordförande Norrbottens kommuner, samt Glenn Berggård, vice ordförande Region Norrbotten.
Kiruna kommun har tidigare hotat med att fördröja detaljplanerna, om inte LKAB finansierar den nya järnvägsstationen.
LKAB, å sin sida, har sagt att dagens järnvägssstation – två kilometer väster om Kiruna – ska betraktas som den permanenta lösningen.
– Vi anser inte att den är provisorisk, sa verkställande direktör Jan Moström vid årsstämman i fjol och slog fast att den statliga gruvjätten inte tänker finansiera någon ny järnvägsstation.
Läs mer: Kirunapolitikernas krav på LKAB: Ny järnvägsstation i centrum
Läs mer: Trafikverkets studie försenas
Läs mer: Jan Moström: "Vi har redan ersatt Kiruna med nuvarande stationen"
LKAB är sparsmakade med ytterligare kommentarer nu, efter RKM:s yttrande.
– Vi har noterat att skrivelsen är skickad till Trafikverket och regeringen. Vi har inte ändrat vår ståndpunkt, inte i dagsläget i alla fall. När det kommer till de finansiella frågorna för vi en dialog med de involverade parterna. Det gör vi alltid när det gäller samhällsomvandlingen, säger Fredrik Björkenwall, LKAB.
Trafikverkets djuputredning av de totalt fem tågstationsalternativen – åtgärdsvalstudien – skulle varit klar i november men har försenats till mars.
– Det är sedan tidigare beslutat att LKAB ska finansiera de åtgärder som sker, med tanke på deformationszonernas utbredning i Kiruna. Detta enligt minerallagen, säger Helena Eriksson, regionaldirektör för Trafikverket Nord.
På myndighetens hemsida slås det redan nu fast att den nuvarande stationen är tillfällig, så frågan är om myndigheten anser om LKAB har fullgjort sitt uppdrag i och med den lösningen?
– Det vill jag inte uttala mig om. Vi utreder behovet av tillgänglighet i Kiruna och fortsätter vårt arbete oavsett vem som finansierar i slutändan.
Kan LKAB åläggas att finansiera en ny järnvägsstation?– Jag kan inte uttala mig om det heller. Vi har en tät dialog med både LKAB och Kiruna kommun. Synd att det har blivit en låsning i samspelet mellan dem. Vi hoppas på en lösning.
Viktiga samhällsaktörer kräver en centrumnära järnvägsstation. Hur tungt vägande är detta?– Vi gör faktabaserade prövningar av varje alternativ. Det handlar dels om näringslivets intressen, dels om andra samhällsaktörers intressen. Flera av alternativen gör också intrång på rennäringens intressen. Men jag vill inte föregripa vårt utredningsarbete och uttala mig mer i dag, säger regionaldirektör Helena Eriksson.
Kommunalråd Kristina Zakrisson välkomnar skrivelsen från RKM.
– De argumenterar väldigt bra. Jag hoppas att Trafikverket tar till sig av allt stöd som vi nu får.
Kommer LKAB krypa till korset?– För oss är det egalt vem som betalar. Det viktiga är att vi får en lösning som funkar för samhället. Då är det också rimligt att staten tar ett mycket större ansvar, säger Kristina Zakrisson.