Sten Jakobsson hade arbetat i ledande roller inom ABB-koncernen nÀr han Är 2014 blev ny styrelseordförande efter Marcus Wallenberg.
Hans Är i styrelsen har inneburit svÄra utmaningar för den statliga gruvjÀtten.
â Oerhört tuff period, med stora förĂ€ndringar för att bolaget ska vara redo för framtiden. Men sista halvĂ„ret har vi haft medvind med malmpriserna. Kul att vi kunde rapportera ett bra resultat i dag. Bolaget kan snart Ă„tergĂ„ till att dela ut pengar igen.
Vad anser du om din eftertrĂ€dare Göran Persson?â En ledargestalt, med lĂ„ng erfarenhet av att leda organisationer och verksamheter. I det avseende har jag stort förtroende för Göran Persson. Sen fĂ„r han se till att omge sig med mĂ€nniskor som har mer industriell erfarenhet. LKAB Ă€r beroende av folk som förstĂ„r industrins utmaningar â och som Ă€ven kan utmana ledningen i vissa frĂ„gor.
Ăven vd Jan Moström â som tog över LKAB hösten 2015 nĂ€r malmpriserna lĂ„g pĂ„ de lĂ€gsta nivĂ„erna nĂ„gonsin (cirka 37 dollar) â gladdes Ă„t de starka siffrorna i 2017s första kvartalsrapport.
LKAB gjorde en vinst pĂ„ 1,7 miljarder kronor â att jĂ€mföra med 171 miljoner kronor samma period i fjol.
Jan Moström pekar pĂ„ tre samverkande faktorer â den positiva prisutvecklingen pĂ„ jĂ€rnmalm, bĂ€ttre konkurrenskraft med ökade volymer, samt kostnadskontrollen.
â Allt detta i kombination gör att vi har ett starkt kvartal, bĂ„de lönsamhetsmĂ€ssigt och sett till kassaflödet. PrisnivĂ„erna har pĂ„verkat mycket men vi har ocksĂ„ tagit tillbaka vĂ„r konkurrenskraft.
De senaste mÄnaderna har dock malmpriserna fallit, med uppemot 30 procent.
â 93 dollar som högst första kvartalet men nu har vi varit nere under 63 dollar. En enorm rörlighet pĂ„ marknaden.
Vad tror du om den fortsatta prisutvecklingen 2017-2018?â Vi Ă€r tvungna att leva i en vĂ€ldigt volatil vĂ€rld. DĂ€rför Ă€r konkurrenskraften sĂ„ viktig.
Under ÄrsstÀmman, i summeringen av fjolÄret, gav Jan Moström delvis en mycket dyster tillbakablick pÄ affÀrsplanen 2016.
DÄ var siktet delvis pÄ att rentav avveckla LKAB redan Är 2030-35, eftersom bolaget inte lÀngre skulle vara lönsamt dÀrefter utifrÄn nuvarande produktion och huvudnivÄer.
â Vi gör alltid lĂ„ngtidsplaner. VĂ„r enda reella tillgĂ„ng Ă€r vĂ„r malm och de tillgĂ„ngar vi har nu rĂ€cker bara till 2030-31. Samtidigt sker mineraliseringar under de nuvarande huvudnivĂ„erna, det som ska bli malm, men vi har Ă€nnu inte beskrivit hur den brytningen och utbyggnaden ska finanseras och ske.
NĂ€r tas beslut om de nya huvudnivĂ„erna, som ska ersĂ€tta den produktion som sinar omkring Ă„r 2030?â SvĂ„rt, men om vi ska fortsĂ€tta följa de utbyggnader som redan har tagits i drift mĂ„ste det ske mellan Ă„r 2022-2025.
Omfattande effektiviseringssprogram har skett under 2015-2016, uppemot 500 arbetstillfÀllen har försvunnit redan.
Och Jan Moström utesluter inte ytterligare sparpaket.
â GĂ„r vi in i en extrem lĂ„gkonjunktur igen, mĂ„ste bolaget hantera det. Men förhoppningen Ă€r att inte hamna i fler sparpaket.
De utdragna tillstÄnds- och miljöprocesserna Àr ocksÄ orosmoln framöver.
â Anledning för regering och riksdag att sĂ€kerstĂ€lla mer effektiva processer.
Ăven de fördröjda samhĂ€llsomvandlingarna i GĂ€llivare och Kiruna innebĂ€r fortsatta utmaningar och avgĂ„ende styrelseordförande Sten Jakobsson anser att kommunerna har brustit i eget ansvar.
â Det gĂ„r för sakta. LKAB ersĂ€tter det vi skadar â vatten, avlopp, el och gator med mera men för att det ska kunna byggas nya fastigheter krĂ€vs att kommunerna Ă€r ute i ett mycket tidigare skede med detaljplanerna och infrastruktur för smĂ„industri, handel och bostĂ€der.
Jan Moström hÄller med.
â Kommunerna mĂ„ste öka tempot. Finns det inga omrĂ„den att flytta till, dĂ„ har vi problem.
I sammanhanget ska sĂ€gas att LKAB ocksĂ„ â till slut â bekostade den nya dragningen av E10, efter utdragna förhandlingar med kommunen.
Men Kirunaborna kan inte rÀkna med att gruvjÀtten ocksÄ finansierar en ny jÀrnvÀgsstation, utöver den nuvarande som mÄnga anser vara temporÀr.
â Vi anser inte att den Ă€r provisorisk, sĂ€ger Jan Moström.
Kan ni Ă€ndra stĂ„ndpunkt i den frĂ„gan?â VĂ„r uppfattning Ă€r att vi redan har ersatt Kiruna med den nuvarande stationen.