Det kommunalägda bolaget har gett uppdraget till konsulten Anders Forsgren, som tidigare hjälpt gruvbolaget Boliden att köpa in fastigheter i närheten av Aitikgruvan.
– I sådana här processer när det handlar om personlig egendom kan det bli rätt utmanande diskussioner. Vi befinner oss i ett tidigt skede. Det finns inget erbjudande på bordet än, säger Anders Forsgren.
Med tanke på den stundande expansionen i Luleå hamn överväger ett flertal av berörda stugägare att sälja och har därför utsett en talesperson i förhandlingarna.
Den planerade utbyggnaden kommer att medföra betydligt högre bullernivåer och kraftigt utökad fartygstrafik.
– Vi hade kunnat gå in tufft i förhandlingarna, men sannolikheten ökar för en bra miljödom om vi kan hitta en bred lösning som så många som möjligt kan kännas sig nöjda med, påpekar Anders Dahl, vd i Luleå hamn.
En stötesten blir värderingen av husen. Luleå hamn förordar företaget Svefa som tidigare kallades Statens fastighetsvärdering, men förslaget avvisas av stugägarna.
Håkan Bergström äger tillsammans med sambon Carina Isaksson en stuga på 70 kvadratmeter som byggdes för sex år sedan. De har gemensamt landat insikten i att expansionen av hamnområdet innebär slutet för deras gemensamma sommaridyll.
Han anser att värderingen på Sandön i stället bör göras av en lokal mäklare.
– Vi accepterar inte Svefa som inte besitter kompetensen som krävs. Det har stundtals varit en hätsk stämning. I början kändes det som om Luleå hamn spottade oss i ansiktet. Vi blev erbjudna ett flyttbidrag på 30 000 kronor, men det täcker inte på långa vägar kostnaden för att flytta allt vårt bohag med fyrhjuling, snöskoter, snöslunga med mera. Vi bor här året runt, sommar som vinter.
Luleå hamn erbjuder inte ersättningsfastigheter, utan hoppas att parterna kan enas kring en tvåpartsvärdering av varje fastighet.
Samtalen inleddes den första juli. Förhoppningen är att en överenskommelse ska vara i hamn innan årsskiftet.
Enligt uppgift vägrar ett tiotal fastighetsägare att sälja, utan avser att behålla sina hus.
– Om någon absolut vill stanna kan det kanske bli tal om kompensation i form av bullerdämpande åtgärder, men inte heller det är fastslaget än, säger Anders Dahl.