Vid 10-tiden i måndags utspelade sig den allvarliga incidenten på en förskola i Luleå.
Barnen var ute och lekte när en pojke från en intilliggande lågstadieskola klättrade över ett stängsel och plötsligt gick till våldsam attack mot bland annat en treårig flicka.
Mamman till flickan fick höra om händelsen när sonen hämtades på lågstadieskolan senare samma dag.
– Flera barn berättade att min dotter hade blivit slagen av killen. Säkert tio stycken hade stått vid stängslet, sett alltihopa och kunde bekräfta det som hade hänt.
Enligt lågstadiebarnen hade pojken först greppat tag i kragen på flickans overall och puttat henne bakåt.
Därefter ska han ha hållit fast henne runt halsen innan han släppte taget och slog henne i huvudet.
– Dottern har själv beskrivit hur det gick till och visat hur han tog henne runt halsen som ett strypgrepp. Han gav sig på henne helt slumpmässigt. Tyvärr var hon på fel plats vid fel tillfälle.
Mamman reagerar över att eleven, trots extra stödresurser, kunde smita över till förskolan.
– Visst, jättebra att pojken har extraresurs men då borde han aldrig ha hunnit ta sig över stängslet. Vad hade hänt om ingen personal kom för att avbryta? Först nu börjar det sjunka in.
Hon uppger hur dottern har varit "jätterädd" men ändå kunde återvända till förskolan under tisdagen.
– Hon är normalt jätteglad och social, livlig och tuff men i dag sa hon också att hon hoppades att pojken inte skulle komma tillbaka.
Likaså är mamman besviken över att skolan inte tog kontakt med henne direkt efter händelsen.
– Under all kritik. Ett samtal från rektorn hade varit på sin plats, i stället för att jag skulle få höra detta från andra barn.
Via föräldranätverket har hon fått höra att pojken även var inblandad i andra våldsamma händelser i måndags och tisdags, och nu har hon polisanmält attacken mot dottern.
– Sånt här får inte drabba andra barn igen. Kanske händer ännu värre saker nästa gång.
Mot bakgrund av händelserna välkomnar hon också L:s aktulla förslag om "akutskolor", där utåtagerande elever tillfälligt ska kunna omplaceras med särskilt lämpade specialpedagoger.
– Jättebra alternativ. De här barnen behöver en egen skolmiljö och mindre klasser där de blir mer sedda. Jag förstår att personalen har svårt att hålla koll på alla, säger hon.