Snösmocka för kommunen – notan steg över elva miljoner

Den kommunala snöröjningen gångna vintern åkte på en ekonomisk smäll – med en prisökning på över elva miljoner kronor. Bakgrunden är skenande dieselpriser i kombination med blidväder och isiga gator. "En riktigt besvärlig vinter", säger Patrik Ruumensaari, gatuchef i Luleå.

Snösmocka för Luleå. Notan för den kommunala snöröjningen totalt under 2023 prognosticeras till 58 miljoner kronor, 11,5 miljoner kronor mer jämfört med 2022. "Vi har haft en riktigt besvärlig vinter med mycket blidor, is och blöt snö, vilket innebär att snöröjningen har tagit mycket längre tid än normala år", säger Patrik Ruumensaari, Luleås gatuchef.

Snösmocka för Luleå. Notan för den kommunala snöröjningen totalt under 2023 prognosticeras till 58 miljoner kronor, 11,5 miljoner kronor mer jämfört med 2022. "Vi har haft en riktigt besvärlig vinter med mycket blidor, is och blöt snö, vilket innebär att snöröjningen har tagit mycket längre tid än normala år", säger Patrik Ruumensaari, Luleås gatuchef.

Foto: Arkiv

Luleå2023-05-11 05:00

Redan inför vintern rapporterade vi om hur rekordhöga dieselpriser skulle slå mot kommunens snöröjning och nu har notan kommit. 

– Prognosen för 2023 landar på 58 miljoner kronor totalt, vilket är 11,5 miljoner kronor mer än i fjol, säger Patrik Ruumensaari.

Cirka 5,2 miljoner kronor av prisökningen beror på den indexreglering som ingår i avtalsmodellen som kommunen har med leverantörerna BDX och Hansens bil och maskin, medan det relativt varma och ombytliga vintervädret medförde resterande merkostnader.  

undefined
Snösmocka för Luleå. Notan för den kommunala snöröjningen totalt under 2023 prognosticeras till 58 miljoner kronor, 11,5 miljoner kronor mer jämfört med 2022.

– Vi har haft en riktigt besvärlig vinter med mycket blidor, is och blöt snö, vilket innebär att snöröjningen har tagit mycket längre tid än normala år. Vi har bland annat fått hyvla isen på gator och vägar mycket mer än i fjol. 

– Sen har vi haft fler ”utkallningar” på nätterna, med mer OB-tillägg. Även vår egen personal har mera övertidstimmar för kvällar och nätter. En kall vinter är betydligt enklare att ta hand om, säger Ruumensaari. 

I och med de skenande dieselpriserna inför årets vinter var BDX kritiska över att de inte kompenserades mer för merkostnaderna. Därför ville de att bränsleprisets index skulle beräknas månadsvis, i stället för en gång per år enligt nuvarande avtal.

Men Ruumensaari säger att relationen med BDX är bra i dag.

– Ingen kunde veta när upphandlingen gjordes att Putin skulle börja kriga i Ukraina. Visst, BDX ville ha tätare indexregleringar men i efterhand är det svårt att justera. Avtalet löper vidare fram till 2026 och BDX vill inte säga upp det.

undefined
"Vi har haft en riktigt besvärlig vinter med mycket blidor, is och blöt snö, vilket innebär att snöröjningen har tagit mycket längre tid än normala år", säger Patrik Ruumensaari, Luleås gatuchef.

Nyligen kom regeringen med besked om att reduktionsplikten för diesel sänks från nuvarande 30,5 procent till endast sex procent men Ruumensaari vill inte sia om hur mycket detta kan betyda för kostnaderna för snöröjningen i kommande år.

Kommunens nuvarande så kallade servicedeklaration rörande snösvängen har startkriterier på 2–16 centimeters nysnö, beroende på temperatur och vind mera, och Ruumensaari tror inte att den kan komma att ändras om den höga prisbilden står sig. 

– Det blir inga ändringar inför kommande säsong – exempelvis att ploga vid andra startkriterier eller sänka servicenivån ytterligare. Om startkriterier och centrimetrar på snömängd ska ”skruvas om” är det ett politiskt beslut, säger Luleås gatuchef. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!