Snart klart för Luleås nya fritidsbåtfarled

Farleden är uppmätt och designad. De sista formella besluten återstår men redan i vår räknar Anders Dahl, områdeschef vid Sjöfartsverket, att Luleås nya fritidsbåtfarled kan tas i bruk.

Den nya farleden kommer att gå ungefär där den röda sträckningen ses på kartan. Den gröna markeringen är den nuvarande farleden som även trafikeras av stora fartyg.

Den nya farleden kommer att gå ungefär där den röda sträckningen ses på kartan. Den gröna markeringen är den nuvarande farleden som även trafikeras av stora fartyg.

Foto:

Luleå2019-02-11 11:24

Norrbottens Media kunde i augusti 2018 berätta att Sjöfartsverket planerade att märka upp en ny fritidsbåtfarled i Luleå. Farleden kommer gå från Strömören och ut till Klubbviken. Bakgrunden till farledens tillkomst är att Sjöfartsverket insett att det kommer bli ganska stökigt i den stora farleden när Malmportsprojektet drar igång och mudderverk kommer hålla till i farleden. Att styra om fritidsbåtarna till en egen farled är bra av säkerhetsskäl, dessutom blir den nya farleden en genväg jämfört med att köra i stora farleden.

Farleden är nu "designad" och klar, nu ska bara de sista besluten fattas. Besluten är enligt Anders Dahl, områdeschef vid Sjöfartsverket, formalia och väntas komma inom en ganska snar framtid.

– Farleden kommer förhoppningsvis sättas ut i vår när isen gått, säger Anders Dahl.

Den nya farleden kommer dras upp för ett djup på 2,5 meter. Det finns några trixiga ställen som gör att förhoppningen om tre meter föll.

– Speciellt i passagen mellan Kråkan (Krokabuskgrundet) och Björnöhällan är det en del småskit mitt i. Tre meter var förhoppningen från början men då blir det för tight. Vi valde att göra det till en 2,5-metersled så blir det mer plats.

Även om det inte blev tre meter så kommer de allra flesta fritidsbåtar kunna köra i den nya farleden om vattenståndet är normalt. Anders Dahl tror att den nya farleden kommer bli välanvänd när den nu både blir utmärkt och även kommer finnas i sjökortet.

– Ja, det tror jag. Det är ändå många som haft respekt tidigare. Nu fick vi dessutom "Tigaren" inmätt, en stor sten, på rätt position. Den har legat 180 meter fel på sjökortet i alla tider.

"Tigaren" ligger på Sandöfjärden och har skrämt upp båtfolk i många år men nu kommer man kunna passera utan risk.

Malmportsprojektet är en bit bort men det finns en poäng i att få till fritidsbåtfarleden så fort som möjligt.

– Tanken varför vi gör det redan nu är att folk ska hinna vänja sig och lära sig så när vi drar igång och börjar gräva har vi avlastat stora farleden. Det kommer bli bökigt och trångt och framför allt ganska otydligt, säger Anders Dahl.

Farleden kommer dras närmare Sandön där det är ligger fritidshus hela vägen. Frågan är om dessa kommer uppleva mer svallvågor från båttrafiken som kommit närmare land.

– Blir det mer båttrafik blir det mer vågor. Men det är en sak om turtrafiken skulle gå där i full fart, de båtar som kommer gå där genererar inte så stora svall. Jag tror inte det kommer märkas, säger Anders Dahl.

FAKTA Malmporten

Projekt Malmporten – ett samarbete mellan Luleå hamn, Luleå kommun, Trafik­verket, Sjöfartsverket och LKAB – innebär en utbyggnad av malmhamnen och förbättringar av farleden.

Fartyg med ett djupgående på upp till 15 meter kommer att kunna trafikera hamnen, vilket innebär att ett fartyg kan transportera 160 000 ton istället för dagens 55 000 ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om