Avslöjar: Luleå kan få en ny fritidsbåtfarled

Luleå kan få en ny fritidsbåtsfarled från Strömören till Klubbviken.Förhoppningen är att minska fritidsbåttrafiken i den stora farleden.

Anders Dahl är områdeschef på Sjöfartsverket och han hoppas att fritidsbåtfarleden kan vara verklighet redan nästa sommar om allt går som planerat.

Anders Dahl är områdeschef på Sjöfartsverket och han hoppas att fritidsbåtfarleden kan vara verklighet redan nästa sommar om allt går som planerat.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2018-08-28 06:00

Sjöfartsverkets minsta sjömätningsfartyg, Petter Gedda, har den senaste tiden kört fram och tillbaka mellan Strömören och Klubbviken. Anledningen till att Petter Gedda nu gör sina undersökningar av djupet är att det planeras för en fritidsbåtfarled ut från Luleå med start vid Strömören och hela vägen ut till Klubbviken.

Leden är en del i jätteprojektet Malmporten. Genom muddring av farleden och förbättringar i hamnen kommer betydligt större fartyg att ta sig hela vägen in i hamn när Malmporten är klar.

Fritidsbåtleden var inget som fanns med i planeringen i första läget men Sjöfartsverket har insett att behovet finns.

– Vi som är ute ser att det är många fritidsbåtar som nyttjar stora farleden, det kommer bli ett problem när vi börjar gräva och det blir temporära utmärkningar. Stora fartyg kommer ha nog svårt att hitta in och ut. Vi känner att vi behöver avlasta farleden, säger Anders Dahl, områdeschef på Sjöfartsverket.

Många fritidsbåtägare har respekt för den inre vägen närmast Sandön. Det är en bra väg att köra, bland annat är den lite kortare, men visst finns det fog för respekten. En farled skulle skapa trygghet.

– Många går på lite här och var, det finns storstenen "Tigaren" och det finns några småhällor mellan Krokabuskgrundet och Björnöhällan. Vi vill mäta upp, sätta ett minsta djup, märka ut och göra en officiell fritidsbåtfarled, säger Anders Dahl.

Exakt hur farleden kommer dras får mätningarna utvisa. Vid jultid borde underlaget vara klart och det är inte omöjligt att det kan finnas en farled i bruk redan nästa sommar, enligt Anders Dahl.

Och den blir kvar även efter muddringsarbetet är genomfört.

– Lyckas vi etablera en farled, eller det kommer vi göra på ett eller annat sätt, frågan är bara vilket djup vi får, så kommer vi behålla den. Det finns ingen anledning att ta bort den sedan. Sjömätningen är gjord och prickarna vi sätter ut är just ingen kostnad. Jag tror det blir väldigt bra.

Jan Nordström är ordförande i båtklubben Neptun. Han ställer sig positiv till nyheten om en fritidsbåtfarled.

– Det är väl ganska bra det. Jag kan tycka att det är lite kymigt att ligga i farleden, särskilt om man får något problem. Då ligger man där och så kommer det tuffandes någon stor båt. Personligen så ser jag ingen nackdel med att ha en mindre led för småbåtar bredvid, säger Jan Nordström.

Han fortsätter:

– För oss som har småbåtar är det nog en fördel när de börjar muddra, det kommer nog vara ganska stökigt i vattnet då, säger Jan Nordström.

FAKTA Malmporten

Projekt Malmporten – ett samarbete mellan Luleå hamn, Luleå kommun, Trafikverket, Sjöfartsverket och LKAB – innebär en utbyggnad av malmhamnen och förbättringar av farleden.

Fartyg med ett djupgående på upp till 15 meter kommer att kunna trafikera hamnen, vilket innebär att ett fartyg kan transportera 160 000 ton istället för dagens 55 000 ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om