Elsparkcyklar har blivit en allt vanligare syn på gatorna i hela Sverige men det var först i fjol som en större aktör valde att etablera sig i Luleå med sina uthyrningscyklar. Luleå kommun valde direkt att ha en dialog med norska Ryde för att hitta bästa lösningarna kring vad som ska gälla för just Luleå.
Årets avtal mellan kommunen och Ryde drog ut på tiden och norrmännen tvingades även att invänta gatsopningen vilket betyder att starten ser ut att ske ungefär vid samma tidpunkt som i fjol. I Umeå har verksamheten varit igång sedan 11 april och Ryde hade gärna sett en tidig start i Luleå också.
Men nu är allt klart för start och under onsdagen börjar Ryde placera ut fordon i Luleå.
– Det stämmer att vi sätter ut elsparkcyklar på onsdag, och vi är väldigt glada över att äntligen komma igång. Tyvärr har gatustädningen tagit lång tid, och vi fick inte tillstånd från kommunen att starta förrän denna var klar – trots att vi i andra städer har god erfarenhet av att lösa detta genom geofencing och flyttning av elsparkcyklar i områden där det städas. Vi hoppas kunna lösa detta på ett bättre sätt till nästa säsong. Även om säsongen blir väldigt kort i år ska vi göra vårt bästa för att erbjuda ett bra transportalternativ för invånarna i Luleå, skriver Espen Rönneberg, vd för Ryde, i ett mail till Norrbottens-Kuriren.
När utvärderingen efter förra säsongen var gjord hade Luleå kommun en del förslag på förändringar. Bland annat ansåg kommunen att hastigheten på Storgatan var för hög i förhållande till de gåendes tempo.
På Storgatan begränsas hastigheten därför till åtta kilometer i timmen vilket är en markant sänkning från fjolårets tolv. Kommunen har också efterfrågat någon form av kontroll för att avgöra om den som hyr fordonet är påverkad av alkohol eller narkotika och där har Ryde en egen lösning genom ett reaktionstest i den app som även används för att hyra elsparkcykeln. Ryde har även valmöjligheten att sänka hastigheten på alla fordon nattetid.
Rydes vd har tidigare berättat att Ryde överlag är positiva till kommunens förslag även om just hastighetsbegränsningen på åtta kilometer börjar närma sig den nedre gränsen för när fordonen blir för svåra att köra, enligt Espen Röneberg
Ett problem har varit att elsparkcyklarna parkeras på fel platser och på fel sätt.
– Ryde kommer få tillgång till ytterligare uppställningsytor som de ska synliggöra. Maxantalet elsparkcyklar de får ställa ut är detsamma som förra året, 700, meddelar Carl-David von Kraemer.