Norrsken lockar fler turister till Norrbotten

Fler och fler turister söker sig till Norrbotten. Förra året ökade övernattningarna med fem procent, jämfört med året innan.

Norrsken i Abisko. "Norrskenet är ju den stora, nya turistattraktionen i det här området", säger Mina Johansson Dahl, vd och delägare i Abisko Mountain Lodge.

Norrsken i Abisko. "Norrskenet är ju den stora, nya turistattraktionen i det här området", säger Mina Johansson Dahl, vd och delägare i Abisko Mountain Lodge.

Foto: Per Lundström

Luleå2016-02-05 15:00

Det visar preliminär statistik från Tillväxtverket och Statistiska centralbyrån.

– Det är många som är intresserade av att resa till en så här naturbaserad destination, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Men statistiken visar också att Norrbotten ligger högt jämfört med andra regioner när det gäller logiintäkter.

– Man tar in ganska mycket pengar i förhållande till antal övernattningar i Norrbotten, och det är ganska intressant, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket.

Emligt Terpstra beror det ”med all säkerhet på att man kan ta bättre betalt”.

– Norrbotten har förhållandevis många långväga besökare också, utanför Europa. Och de är ju villiga att betala, säger han och berättar att Norrbotten är en av de regioner som har "dragit fördel av den utveckling vi sett på senare tid med att vi fått fler långväga besökare till Sverige".

– Och Norrbotten tar relativt sett in mer pengar än vad de flesta andra regioner gör, säger han.

En av orsakerna är att ”man jobbar stenhårt med turismen i Norrbotten”.

– Man har också fått ganska mycket stöd för att jobba med de här frågorna.

Det är också något som Annika Fredriksson bekräftar.

– Vi har ett stort strukturfondsprojekt som vi dragit igång för ett halvår sedan. Men det har inte gett utslag än på de här siffrorna, men vi jobbar med ett fokus på den här näringen, och regionalt så ser man ju den stora potentialen, att den här näringen skapar väldigt mycket nya jobb, och väldigt mycket företag.

På Abisko Mountain Lodge i Abisko har både antalet utländska och svenska gäster ökat, enligt Mina Johansson Dahl, vd och delägare.

– Vi hade en tvåprocentig ökning men vi hade ju så fullt från början. Vi har slagit lite i taket och varit tvungna att öppna upp en ny säsong nu. Vi kan faktiskt köra året runt och det har vi inte kunnat göra tidigare. Vi började på prov förra hösten och det slog så väl ut så nu kör vi för fullt nästa höst också. Det är mycket tack vare norrskenssäsongen.

Av norrskensgästerna är 98 procent utländska gäster, enligt Johansson Dahl.

– Det är hälften från engelsktalande länder och hälften från Kina och Singapore.

I februari har anläggningen, som har 20 rum och fyra stugor, en beläggning på 85 procent. Och det beror på norrskenet, menar Johansson Dahl.

– Norrskenet är ju den stora, nya turistattraktionen i det här området.

Kuriren rekommenderar

Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.

Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer 

Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten. 

Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten 

Läs mer: 14 Luleåsaker du minns om du var ung på 80- och 90-talet

Läs mer: Kändisar som håller på Luleå Hockey

Läs mer: Hockeybloggen

Vill du ha nyheter från Kuriren på din facebook - Gilla Kuriren här.

Vill du ha nyheter från Boden på din facebook - Gilla Kuriren Boden här.

Vill du ha nyheter från Gällivare på din facebook - Gilla Kuriren Gällivare här.

Vill du ha nyheter från Kalix på din facebook - Gilla Kuriren Kalix här.

Vill du ha nyheter från Haparanda på din facebook - Gilla Kuriren Haparanda här.

Vill du ha nyheter från Kiruna på din facebook - Gilla Kuriren Kiruna här.

Övernattningar

Antal övernattningar på hotell, vandrarhem, stugbyar, campingar och förmedlade stugor och lägenheter, jan-dec 2015. Siffrorna är preliminära och fastställs i april 2016.

Stockholms län: 12 977 410, en ökning med 9,8 procent

Västra Götalands län: 9 773 542, en ökning med 7,8 procent

Norrbottens län: 2 300 728, en ökning med 5,0 procent

(Källa: Tillväxtverket och Statistiska centralbyrån.)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!