Upphandling äntligen i hamn – kontrakt värt 655 miljoner kronor

Första upphandlingen av projekt Malmporten är i hamn. Nu har Sjöfartsverket och Luleå hamn AB skrivit kontrakt med mudderbolaget.

I projekt Malmporten ska farlederna till Luleå hamn muddras till ett större djupgående. Nu är kontraktet påskrivet med mudderbolaget som ska muddra Skvampen och en del av Sandgrönnleden i år.

I projekt Malmporten ska farlederna till Luleå hamn muddras till ett större djupgående. Nu är kontraktet påskrivet med mudderbolaget som ska muddra Skvampen och en del av Sandgrönnleden i år.

Foto: Fredrik Broman

Luleå2024-06-13 19:00

Nyheten i korthet

  • Sjöfartsverket och Luleå hamn AB har undertecknat ett kontrakt värt cirka 655 miljoner kronor med Malmporten Dredging Contractors, ett handelsbolag bildat av de holländska företagen Boskalis och Van Oord, för muddringsarbeten i projekt Malmporten.
  • Arbetet, som ska inledas den 8 juli, inkluderar muddring av vattenområdet Skvampen och en fjärdedel av Sandgrönnleden.
  • Mudderbolaget kommer att öppna ett platskontor i Luleå. Muddringen förväntas inte påverka hamnens ordinarie verksamhet mycket under 2024.

Som vi tidigare har berättat vanns upphandlingen av Malmporten Dredging Contractors, ett handelsbolag bildat av de holländska företagen Boskalis och Van Oord, via deras svenska dotterbolag. Kontraktet är i grunden värt cirka 655 miljoner kronor och innehåller en option värd ytterligare 220 miljoner kronor. 

Efter det att avtalsspärren löpt ut och ingen överklagat upphandlingen har Sjöfartsverket och Luleå hamn AB skrivit kontrakt med mudderbolaget. 

– Det är jättespännande. Äntligen! Det är en jätteviktig milstolpe för projektets genomförande. Helt fantastiskt att vi är i gång, säger Linda Wikman, projektledare för Malmporten på Luleå Hamn AB. 

Upphandlingen gäller förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten. Det innebär muddring av vattenområdet Skvampen och muddring av en fjärdedel av Sandgrönnleden. 

Resten av farlederna och hamnområdet ska muddras från 2025 och fram till allra senast maj 2028, då miljötillståndet löper ut. 

Sjöfartsverket och Luleå Hamn väntar på att få in dokumentation, därefter ska ett startmöte hållas och sedan kan entreprenören börja jobba. Alla inblandade är angelägna att arbetet ska komma igång så fort som möjligt. 

– Nu jobbar vi intensivt för att förbereda. Skopan i backen planerar vi till den 8 juli, det har vi som riktmärke, säger Linda Wikman.

Vad innebär det här för hamnens ordinarie verksamhet?

– Det kommer inte påverka mycket under det här året. Sedan kommer det att vara en ny upphandling från 2025 och framåt. För 2024 handlar det om en förberedande muddring. Vi muddrar rätt mycket i Skvampen, för att förbereda för den nya djuphamnen. Det är en rätt begränsad yta. Sedan kommer det att muddras i Sandgrönnleden, säger Linda Wikman. 

Mudderbolaget kommer att öppna ett platskontor i Luleå, med plats för cirka 40 personer och ta hit fyra mudderverk, med tillhörande besättningar samt fartyg.  

– De har fått tillgång till en del av vår isbrytarkaj för att etablera fartyg. Sedan har de fått dedikerade etableringsytor vid Strömören och vid norra Skvampen, säger Edin Maslesa, projektledare på Sjöfartsverket.

Arbetet får bedrivas dygnet runt. 

– Förutsatt man håller villkoren i miljötillståndet kommer arbetet att bedrivas dygnet runt, säger Edin Maslesa. 

Enligt kontraktet ska arbetet vara klart till den 25 oktober. Optionen är till för att gardera för tidig isläggning, då årets muddringssäsong är kortare än normalt på grund av upphandlingen. Vanligtvis brukar man räkna med att muddringen kan starta i maj, när isen gått och pågå till dess att isen lägger sig, någon gång i slutet av oktober. 

– Vi vill verkligen att de lyckas och blir färdiga med arbetena i år, säger Edin Maslesa.

Än är det inte bestämt om upphandlingen av resterande muddringsarbeten kommer att göras i en enda stor eller flera mindre upphandlingar. 

– Vi planerar för nästkommande arbeten. Jag har inga detaljer kring upplägget än, säger Edin Maslesa. 

Ett informationsmöte för allmänheten kommer att hållas på kvällen den 27 juni i Luleå.

I projekt Malmporten ska farlederna breddas och fördjupas till ett djup på 15,2 meter i vinterfarleden och 16,85 meters djup i sommarfarleden. Dessutom ska en ny djuphamn anläggas i Luleå. En mindre muddring kommer även att genomföras i Norra Kvarken utanför Umeå, för att så kallade Östersjömax-fartyg ska komma hela vägen upp till Luleå. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!