Det nybildade handelsbolaget Malmporten Dredging Contractors vann upphandlingen av den förberedande muddringen för projekt Malmporten. I sommar väntas muddringen i Luleå hamn starta, förutsatt att ingen överklagar upphandlingen.
I upphandlingen ingår att muddra en miljon kubikmeter massor i Sandgrönnleden (farled 764) samt att muddra i Skvampen, för att man senare ska kunna lägga dit förorenade muddermassor från muddringen av farleden ute till havs.
Bakom Malmporten Dredging Contractors står två holländska bolag, via svenska dotterbolag, som är specialiserade på muddring och marina konstruktioner, Boskalis med verksamhet i 90 länder och det familjeägda Van Oord som varit verksamt i 150 år.
Sjöfartsverket fick in fyra anbud, varav tre bedömdes som kvalificerade. På tisdag kan Sjöfartsverket och Luleå hamn AB skriva kontrakt, förutsatt att ingen överklagar tilldelningen.
– Vi väntar på att spärrtiden går ut, först då kommer entreprenören att återkomma till oss med detaljerad tidsplan. Men preliminärt skulle jag ändå våga säga att de kommer att starta i sommar, antingen någon gång i juli eller definitivt i augusti i alla fall. Så kommer muddringen att pågå till slutet av oktober, säger projektledaren Edin Maslesa på Sjöfartsverket.
De två andra kvalificerade anbuden lämnades av DEME Dredging NV och Jan De Nul, från Belgien.
Än är det inte bestämt om återstående muddring av farleden ska göras som en enda upphandling eller delas upp på flera upphandlingar. Frågan analyseras av Sjöfartsverket och Luleå hamn AB.
– Vi planerar för den upphandlingen nu. Vi planerar för att starta arbeten nästa år, det ska ju muddras ett par säsonger framåt, säger Edin Maslesa.
Tidigare försök att upphandla projekt Malmporten i en enda upphandling misslyckades. I oktober förra året valde Sjöfartsverket och Luleå hamn att avbryta upphandlingen sedan man bara fått in ett enda anbud.
– Vi var tvungna att dra tillbaka den på grund av bristande konkurrens, säger Edin Maslesa.
I projekt Malmporten ska farleden breddas och fördjupas till ett djupgående på 15,2 meter vintertid och en ny djuphamn ska anläggas. 21,5 miljoner kubikmeter massor ska muddras upp, varav ungefär 1,5 miljoner kubikmeter ska fylla upp Skvampen.
Muddringen av farleden beräknas pågå under fyra säsonger, 2024-2027. En mindre muddring kommer även genomföras i Norra Kvarken utanför Umeå. Allt måste vara klart senast i maj 2028, då miljötillståndet löper ut.