Luleåprofil rekryterad – ska lyfta Luleås centrumutveckling

Luleåprofilen Jimmy Renlund blir ny projektledare för Luleås centrumutveckling – ett projekt initierat av Företagarna.

Jimmy Renlund börjar sin nya tjänst 1 oktober. "Det är ett spännande uppdrag där vi kan göra skillnad för både näringsliv och invånare", säger han.

Jimmy Renlund börjar sin nya tjänst 1 oktober. "Det är ett spännande uppdrag där vi kan göra skillnad för både näringsliv och invånare", säger han.

Foto: Företagarna

Luleå2024-09-18 10:00

Nyheten i korthet

  • Jimmy Renlund har utsetts till projektledare för utvecklingen av Luleås centrum, ett projekt initierat av Företagarna.
  • Målet med projektet är att skapa en mer levande stadskärna genom att involvera små och medelstora företag, och att öka sysselsättningen.

– Jag ser fram emot att bidra till Luleås utveckling och att arbeta tillsammans med Företagarna och alla engagerade parter för att skapa en ännu mer attraktiv stadskärna, säger Jimmy Renlund, som har en bakgrund som kläddesigner och som tidigare ordförande i Lulefans.

Projektet är initierad av Företagarna. Dess ordförande i Luleå, Veronica Apelqvist, berättar hur en skyltsöndag i Boden förra året fick henne att tänka att något måste göras.

– Det var fantastiskt. De hade UF-företag, handlare som ställde ut sina grejer, alla butiker var öppna och det var någon tävling. Det var trevligt och man ville gå ut. Luleå hade ingenting. Det var inte ens samordnat, säger hon.

undefined
“Vi är mycket glada över att välkomna Jimmy till Företagarna Luleå. Hans kompetens och engagemang för stadens tillväxt och utveckling är precis vad vi behöver” säger Veronica Apelqvist, ordförande för Företagarna Luleå.

Företagarna drar nu igång projektet Starkare näringsliv med ett levande centrum där Luleå kommun går in med tre miljoner kronor fördelat på tre år. Region Norrbotten går in med 600 000 kronor. Med i bilden finns också finansiärer från näringslivet.

– Vi känner att det ska gynna näringslivet, vi vill involvera små och medelstora företag för ett levande centrum. Vi kommer ta fram en strategi och en handlingsplan och det blir en grupp med representanter från handeln, fastighetsägare och kommunen, säger Veronica Apelqvist.

undefined
Projektledaren ska jobba nära lokala företagare, kommunala aktörer och invånare för "att säkerställa att centrumutvecklingen sker på ett inkluderande och långsiktigt hållbart sätt", enligt Företagarna.

Första, kortsiktiga målet är exempelvis att skyltsöndagen ska bli något annat än det varit. Långsiktigt hoppas Företagarna att sysselsättningen ökar och att företagen får ett bättre klimat.

– Det ska synas mer att det här något och att familjer vill gå ut på stan. Sedan vet vi inte om vi lyckas men vi hoppas det. Det känns som att vi har med oss kommunen.

Näringslivschefen Josefine Wihlzon på Luleå kommun säger att det är viktigt att ha en attraktiv stadskärna, därför går de in och stöttar projektet.

– Vi ser att det är många aktörer i Luleå som vill utveckla centrumkärnan. Från kommunens sida ser vi att det har saknats en operativ roll med samordning av event som påsk, julskyltning, alla hjärtans-dag och black friday, säger hon.

undefined
"Vi är jätteglada att Företagarna tagit initativet till detta projekt, det är efterfrågat och efterlängtat av flera inom näringslivet i Luleå", säger Josefine Wihlzon, näringslivchef på Luleå kommun.

Är målet att få fler Luleåbor till centrum?

– Få ett mer levande centrum där evenemang och aktiviteter är i synk. Så att alla sluter upp, att de stora händelserna blir välbesökta. Nu gör alla saker enskilt, vi ser att det har varit ett glapp. Vi har förhoppningar att det ska bli bra, det ska bli roligt att se vad Jimmy tar sig an.

Kan en person göra det här?

– Det är ett pilotprojekt, ett bra test för att se vad centrumkärnan behöver. Det får utkristallisera sig hur vi ska jobba långsiktigt, säger Josefine Wihlzon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!