Beskedet är en motgång för Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S). Vid ett möte under Almedalsveckan fick han signaler från Trafikverket om att arbetet skulle inledas i höst trots att sträckan Skellefteå-Luleå ännu inte finns med i den nationella transportplanen.
– Jag förstår rollfördelningen. Trafikverket vill ha ett tydligt svar och ett uppdrag av regeringen. Men vi kan inte ha en osäkerhet i en så stor och avgörande fråga. Norrbotniabanan är en väsentlig del av Luleås samhällsplanering och hela regionens planering. Vi tänker agera på olika sätt, säger Nordström.
Via tillväxtberedningen, ett samverkansorgan mellan kommunerna och Region Norrbotten, tänker han trycka på i frågan.
– Vi kommer att tillskriva infrastrukturministern och Trafikverket.
Under mötet i somras framkom att såväl Sjöfartsverket som Trafikverket öppnade för den östliga dragningen av Norrbotniabanan, vilket innebär att järnvägen passerar Luleå Airport i stället för att den dras runt stan via Sunderby sjukhus.
Något som Luleå kommun och länsstyrelsen tagit parti för. Den inställningen står Trafikverket fast vid, enligt Helena Eriksson, direktör vid Trafikverket region nord,
– Vi är tydliga med att vi inte stängt några dörrar. Vi är öppna för det östliga alternativet, förutsatt att det går att lösa med sjöfarten. Samma sak med en sänktunnel i stället för en bro. Om de tekniska förutsättningarna förändrats de senaste åren kan vi tänka oss att utreda en tunnel igen.
När kan planarbetet inledas?
– Det vill jag inte spekulera i. I dagsläget finns ingen finansiering. Vi väntar på ett besked från regeringen. I väntan på det är det fullt möjligt för Luleå kommun och andra intressenter att påbörja ett eget utredningsarbete. Och att stöta på hos partikamrater.
Det har Niklas Nordström redan gjort.
– Vi har kontaktat våra riksdagsledamöter. Det är viktigt att det här arbetet kommer igång så snart som möjligt.
Både när det gäller Norrbotniabanan och frågan om finansiering av mobilmaster i norra kommundelen fick du positiva svar under Almedalsveckan, men dessa har inte infriats. Vad beror det på?
– Svårt att säga. Trafikverket vill ha ett formellt uppdrag från regeringen. Det kan jag ha förståelse för. Däremot när det gäller Post- och telestyrelsens inställning till mobilmasterna är jag mer besviken. Jag hade förväntat mig att staten skulle ha en annan syn, säger Nordström.