Luleå gör jättesatsning på utsatta skolor

Luleås grundskola får drygt 23 miljoner i statsbidrag under 2020. Skolchef Maarit Enbuske tror att jättesatsningen kommer göra stor skillnad för likvärdigheten mellan skolorna.

Olika förutsättningar. Här en bild av Luleås skolor ur ett perspektiv där man tar hänsyn till föräldrarnas utbildning och hur många elever som har utländsk bakgrund.

Olika förutsättningar. Här en bild av Luleås skolor ur ett perspektiv där man tar hänsyn till föräldrarnas utbildning och hur många elever som har utländsk bakgrund.

Foto: Luleå kommun

Luleå kommun2020-01-29 13:00

– Med de effektiviseringar vi genomfört de senaste åren har vi inte haft några pengar till att göra några satsningar. Därför betyder de här pengarna otroligt mycket, säger hon.

Barn- och utbildningsnämnden fick information om satsningen på onsdagen. Pengarna ska användas för att skapa större likvärdighet i Luleås grundskola. De ger bland annat möjlighet att anställa fler lärare och specialpedagoger.

– Vi vet att bidraget även har en fortsättning under 2021 och det ger oss trygghet att tänka långsiktigt, säger Enbuske.

Rektorsgruppen samlas nästa vecka för att planera hur miljonerna ska fördelas mellan skolorna. Arbetet inleds under våren.

Förvaltningen har 2018 gjort en kartläggning av Luleås alla skolor ur ett socioekonomiskt perspektiv. Underlaget är ett riktmärke för vilka skolor som har störst behov av extra insatser.

– Den socioekonomiska kartan är en parameter. Salsavärden är en annan. De skildrar vilka resultat som en skola har i förhållande vill vad den borde prestera, säger Maarit Enbuske.

Hon ser tre huvudområden som de 23 miljonerna ska fördelas över:

1) Tidiga insatser i årskurs F-3. Summa: 6 miljoner.

– Där kommer vi att jobba med en läs- och skrivgaranti. Vi ska använda oss av kartläggningsmaterial, bedömningsstöd och nationella prov. Vi ska bli ännu bättre på omhändertagande och att göra egna insatser.

2) Kvalitet på undervisning och tillgängliga lärmiljöer för F-9. Summa 13 miljoner.

En satsning som till viss del riktar sig mot elever med neuropsykiatriska funktionshinder.

– Kråkbergsskolan har jobbat med de här frågorna en tid och de erfarenheterna kan vi använda oss av. Det handlar om att på ett bättre sätt skapa rutiner och strukturer i undervisningen och miljön.

3) Systematiskt kvalitetsarbete och gemensamma kostnader för F-9. Summa: 4 miljoner.

– Det kan handla om utveckling av digitala lärverktyg och hjälpmedel, säger Enbuske.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande Emma Engelmark (S) har tidigare berättat att Luleå lobbat för en lättning av reglerna för statsbidragen.

– Det här är en fantastisk möjlighet att jobba ännu hårdare med det som är viktigast av allt. Det vill säga att alla barn ska få förutsättningar att göra så bra ifrån sig som möjligt och att klara skolan, säger Engelmark.

Totalt är statsbidraget på 4,9 miljarder 2020 och 6,2 miljarder 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!