– Vi försöker alltid komma överens med våra kunder och vi är väldigt mån om vårt rykte, säger Peder Westberg, vd Fritz Olsson.
Det var i mitten av april som kvinnan kom in i butiken i Kalix och ville byta kedja eftersom hon tyckte den var för lång. Butiken har som policy att smycken ska vara oanvända vid retur eller byte och godkände därför inte kundens krav.
Fyra dagar senare kom kvinnan in i butiken igen med sin man för att lämna tillbaka smycket. Butikspersonalen stod fast vid sitt beslut om att inte godkänna returen. Som en kompromiss fick kvinnan korta kedjan till halva priset.
I anmälan till ARN uppger paret att kvinnan använt halsbandet i högst en timme under sin födelsedag och dagens efter nekats retur i butiken. De är enligt anmälan inte nöjd med att de nekats retur och att de själva fick stå för kostnaden för att korta halsbandet.
– Det är beklagligt att det här fallet gick så långt. Men det är skönt för våran del att vi fick rätt men det är aldrig kul när två träter, säger Peter Westberg.
ARN ger butiken rätt att neka kunderna retur av halsbandet och skriver i sitt beslut att öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. Säljaren har därmed rätt att ställa upp särskilda villkor för att öppet köp ska gälla – som i detta fall att varan ska vara oanvänd vid en retur. Eftersom kvinnan hade använt halsbandet, har de alltså inte rätt att åberopa öppet köp.