Läs mer: Fem svåra år med privat hemtjänst
Läs mer: Tuff resa för egna företagare
Kuriren har tidigare berättat om att Din hemservice har haft problem med ekonomin. Det ledde till en rekonstruktion av bolaget förra året. Den skedde, som alltid via tingsrätten med hjälp av en jurist. I det arbetet gjordes ett ackord för hur skulderna skulle betalas av.
Samtidigt höjdes den timersättning som kommunen betalar för varje utförd hemtjänsttimme.
– Men nu ska vi betala skulder och det har vi inte pengar till, säger Erik Hegglund, styrelseordförande i Din hemservice.
Det innebär att Din hemservice går i konkurs och verksamheten flyttas över till ett bolag, Bodens hemservice, som Erik Hegglund har startat.
– Nu hade vi det bolaget och kan nyttja det, om kommunen godkänner Bodens hemservice som leverantör. Då kan vi ta över personal och erbjuda kunderna service, om de vill välja oss, för de måste de göra ett nytt val, säger Erik Hegglund.
Konkursen begärdes under gårdagen och i dag utses en konkursförvaltare av Luleå tingsrätt.
– Vi erbjuder konkursförvaltaren att fortsätta verksamheten i Bodens hemservice under konkursen, säger Erik Hegglund.
Det han hoppas på nu är att kommunen kan godkänna Bodens hemservice som leverantör.
– Vi har sedan tidigare lagt in en ansökan hos kommunen och hoppas att det blir klart på socialnämnden den 21 juni. Så kan vi sedan driva verksamheten vidare i det nya bolaget.
Poängen blir alltså att Din hemservice går i konkurs, de skulder som finns i bolaget tar konkursen hand om. Bodens hemservice startar under konkursen med personal som betalas med lönegaranti från staten, för att efter konkursen i Din hemservice gå över till normal verksamhet.