Än så länge går flera ur personalen på statlig lönegaranti. För Lisa Jönssons del går den snart ut, för andra dröjer det ett tag till. Konkursen berör 20 anställda.
De 30 kunderna har fått erbjudande om att gå över till moderbolaget Din hemservice, men en del har valt att gå till ett annat bolag eller kommunen.
Besvikelsen bland anställda som inte blivit erbjudna att gå över till Din hemservice är stor.
– Inte ens alla som har utbildning och lång erfarenhet har fått jobb, säger Lisa Jönsson.
Hon får medhåll av kollegan Linda Melander.
– Det är en sju- åtta stycken som har fått gå över.
Båda har uppfattningen att det är de som vågat säga emot när villkoren blivit för tuffa som inte fått fortsätta.
Niclas Nilsson, ombudsman på Kommunal, säger att facket förordat att personalen skulle föras över till moderbolaget.
– Men det bestämmer företaget, det är upp till deras moral, säger han.
Hemi hemtjänst startade som ett eget bolag, gick senare in i Sensia. Sedan köpte Din hemservice upp företaget.
Kunden Stefan Lindström är inte nöjd med utvecklingen.
– Hemi var mycket bra, men jag såg hur det förändrades successivt när det blev dotterbolag till Din hemservice. Personalen blev allt mer stressad.
Under konkursen tycker han att han fick dålig information.
– Plötsligt hade de bytt alla telefonnummer. Så jag valde ett annat bolag, säger han.
Erik Hegglund, ordförande, förstår att personal kan känna sig förbigången och att kunder kan uppleva att det varit problem med informationen.
– Men vi hade en övertalighet och vi erbjöd i huvudsak dem som arbetat längst, men vi tittade även på andra parametrar.
Han håller inte med om att de som varit kritiska har sållats bort.
– Nej, några av de som gått över till Din hemservice är sådana som säger ifrån.
Han kan också förstå att kunder hos Hemi upplevt att det blivit stressigare för personalen.
– Det har varit kopplat till ersättningen från kommunen. Det har varit ett stort effektiviseringsarbete. Från början hade vi 400 kronor per timme, nu har vi 380 kronor.
Erik Hegglund konstaterar att konkursen gick snabbt.
– När det inte fanns någon som betalade så stängdes telefonerna av. Vi har försökt skicka brev och personal har informerat, men jag kan förstå att det finns kunder som tycker att informationen varit otillräcklig. Det är beklagligt.
Kuriren rekommenderar
Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.
Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten.
Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten
Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer
Läs mer: Här hittar du samtliga artikelserier
14 Luleåsaker du bara minns om du var ung på 80- och 90-talet
Vill du se Kurirens senaste nyheter i ditt facebookflöde - gå in och gilla Kuriren.