Laponia är precis den sorts företag som alla påstår sig vilja ha. Det är ett relativt litet och familjeägt företag med stort kunnande och lokal förankring. Det har dessutom ställt upp när kommunen behövde ett företag som kunde sköta turverksamhet och investerat därefter. Och företaget är framgångsrikt. Ändå har Laponia nu fått sig en rejäl käftsmäll av Luleå kommun. Beteendet är både ovärdigt och oförtjänt, men kanske borde man inte bli förvånad.
Varje år kommer Svenskt näringslivs ranking av kommunernas företagsklimat och varje år presterar Luleå imponerande nog något sämre. Säkert som amen i kyrkan följer utsagor från kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S) om att det är fruktansvärt, att man tar det hela på stort och vederbörligt allvar och att företagen självklart är livsviktiga för Luleå kommun. Och sedan fortsätter allt som om ingenting hade hänt.
Hur denna företagsfientliga vardag ser ut har nu förkroppsligats i form av Laponia rederi. Trots att företaget ställer upp i vått och torrt och har både kompetensen och tillförlitligheten vill det rödgröna styret avveckla detta framgångsrika samarbete för att låta kommunen sköta turtrafiken själv.
Sveriges Radio rapporterade nyligen att kommunen har anlitat en konsult som har haft i uppdrag att styra upp skärgårdstrafiken. Konsulten rekommenderar kommunen att köpa in två egna båtar "för att garantera framtida turbåtstrafik". Laponia rederis Ulrika Kommes säger helt riktigt att signalen ju är att kommunen vill byta ut företaget.
Kommunen gömmer sig bakom att något beslut inte är fattat. Konsultens arbete är dock väldigt tydligt och än viktigare ingick detta i den rödgröna budgeten som klubbades nyligen.
I den upptäckte Centerpartiet och dess gruppledare Arne Nykänen förtjänstfullt att kommunen har reserverat 40 miljoner kronor för att köpa in två nya turbåtar. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Evelina Rydeker (MP) svarade att inget är bestämt. Det normala i politiken är förstås att beslut föregår att pengar fördelas. Här väljer man att göra tvärtom – möjligen just för att kringgå eventuell debatt.
Oaktat anledningen och formella beslut har man avsett ansenliga summor i en ekonomiskt svår tid för att försöka konkurrera ut ett lokalt företag som har investerat ordentligt för att kunna tillhandahålla de tjänster kommunen efterfrågar. Är det så Luleås skattepengar används bäst? Är det så här man förväntar sig att företagsklimatet ska förbättras?
Det är en käftsmäll inte bara mot Laponia rederi utan mot hela Luleå.