Leos ryter ifrån men kritiken är ju rättvis

Det är svårt att klaga på böter för bristande säkerhetsåtgärder utan att låta som en ful fisk. Det borde Leos lekland ha tänkt på.

Leos lekland. Lek, bus och äventyr. Men hur är det med säkerheten?

Leos lekland. Lek, bus och äventyr. Men hur är det med säkerheten?

Foto: Peter Johansson

Ledare2024-05-23 14:49
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Har man trampat i klaveret är det bästa man kan göra att stå stilla. I Leos fall hade det inneburit att man smilade upp sig och låtsades som om man tyckte att det var bra att man fick böter eftersom säkerheten är så viktig i deras bransch. Riktigt så blev det inte.

Visst kan man förstå att ingen blir glad på riktigt över att behöva betala en halv miljon kronor i böter. Men om man klagar på det och kommer med undanflykter ser det bara ut som man värdesätter 500 000 kronor mer än besökarnas – det vill säga främst barnens – säkerhet. Och dessutom måste man ju ändå betala den halva miljonen. Att det i fallet med Leos lekland är svårt att få ihop alla uttalanden gör inte saken bättre. 

undefined
Leos lekland. Lek, bus och äventyr. Men hur är det med säkerheten?

Sakförhållandena är tämligen enkla. I maj 2019 föll en kvinna från en lekställning i Leos anläggning i Västerås cirka två meter och det saknades fallskydd på marken. Hon skadade sig. Konsumentverket beordade Leos att åtgärda felet på samtliga anläggningar vilket företaget ett halvår senare meddelade att det hade gjort. När det hade gått över ett år gjordes en inspektion i Luleå och felet fanns kvar.

Anders Forssten, affärsutvecklingsansvarig vid Leos lekland, säger till NSD att problemet var att företaget som anlitades för att göra utbytet helt enkelt råkade missa att göra det i Luleå. Men att Leos åtgärdade det samma dag som detta uppdagades. Forssten påpekar även att det hela ju är en brist och ytterst Leos ansvar. För den som lyssnar ger dylika uttalanden väldigt lätt intrycket att Leos skyller ifrån sig. I förhållande till kunderna är säkerheten helt och hållet Leos ansvar – och även i förhållande till Konsumentverket.

Artikeln avslutas med påpekandet att Leos lekland betonar att säkerhet har hög prioritet på deras anläggningar, att de kontrollbesiktas löpande och att företaget dessutom gör egna servicerundor enligt rutiner. Jaha, vad bra. Ändå upptäckte man inte detta på egen hand.

undefined
Många barn har oerhört roligt på Leos lekland varje år. Men det kommer bara att fortsätta om föräldrarna litar på säkerheten.

Leos förklaringar till varför man inte tycker att företaget borde ha fått så dryga böter förstärker snarast bilden av att man inte tar säkerheten på tillräckligt stort allvar. Det är onödigt och något företaget borde ha insett. Ledarsidan har tidigare skrivit om det positiva inflytandet som Leos har i Luleå, vilket man ska vara stolt över. Men det här går i motsatt riktning.

Nu måste Leos anstränga sig för att återvinna det förtroende man tappat helt i onödan.