Äntligen en regering som tar Norrbotten på allvar

Infrastrukturen här uppe har onekligen varit en historia om en alldeles för lång ökenvandring. Nu verkar den dock få en annan inriktning.

Den nya regeringen har inlett processen att skynda på satsningarna på både Norrbotniabanan och Malmbanan.

Den nya regeringen har inlett processen att skynda på satsningarna på både Norrbotniabanan och Malmbanan.

Foto: Simon Olofsson

Ledare2023-04-04 05:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Än är det förstås inte verklighet. Men i fredags presenterade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ett för Norrbotten mycket viktigt regeringsuppdrag till Trafikverket.

Myndigheten har fått i uppdrag att analysera hur åtgärder kan påskyndas och tidigareläggas för att man ska kunna bygga bort flaskhalsar och brister i norra Sverige, som ministern själv uttryckte saken på Facebook. Det handlar både om Malmbanan och behovet av dubbelspår mellan Luleå och Boden och om Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå. 

I potten ligger således två investeringar vars vikt knappast går att överskatta. Den första är direkt avgörande för den tunga industrins möjligheter att leverera och skapa välstånd. Den andra är indirekt avgörande för all verksamhet här uppe eftersom det handlar om att upprätta en acceptabel grundnivå av långväga, rälsbunden infrastruktur. Norrbotniabanan behövs för att bygga ihop den större kustregionen och skapa en effektivare arbetsmarknad och en levnadsplats med bättre villkor.

Ändå har det suttit väldigt långt inne. Alliansregeringen avfärdade Norrbotniabanan rakt av. Finansminister Anders Borg kunde inte räkna hem den och då gick det inte ens att diskutera saken. Stefan Löfvens (S) och Magdalena Anderssons (S) regeringar var för banan i så måtto att de tyckte om att valkampanja på budskapet men var mindre intresserade av att skjuta till pengar för att den skulle bli klar detta århundrade. Vad de var faktiskt intresserade av var höghastighetståg mellan storstäderna.

Således saknas pengar i den nationella infrastrukturplanen för att dessa viktiga investeringar ska bli klara ens i någorlunda rimlig tid. Den borgerliga regeringen ser dock dessa projekt som högprioriterade och vill skynda på dem, därav uppdraget till Trafikverket. 

Det märks att insikten om hur viktiga dessa satsningar faktiskt är finns hos regeringen. Trafikverket har bara fått ett halvår på sig innan uppdraget ska redovisas. Deadline är satt till 15 september. Gott så. 

Regeringen kritiserades, med rätta, inledningsvis för att sakna ministrar från norra Sverige. Men den har nu visat att den har lyssnat och förstått mer än vad den förra regeringen gjorde som hade flera ministrar härifrån, vilket ju i praktiken inte ledde till någonting. 

Nu verkar dock Norrbotten kunna få det erkännande det förtjänar. Det är inte en dag för tidigt.