Infrastrukturministern hade nyheten med sig vid fredagens besök pÄ JÀrnvÀgsforum Norr i LuleÄ. Regeringen har givit Trafikverket uppdraget att pÄ sex mÄnader beskriva statusen för de planerade ÄtgÀrderna i transportinfrastrukturen, mot bakgrund av alla pÄgÄende industrisatsningar i Norrbotten.
â Vi vill pĂ„skynda omstĂ€llningen, skapa jobb och stĂ€rka tillvĂ€xten i landets norra delar. En god infrastruktur och fungerande transporter Ă€r en förutsĂ€ttning för den gröna omstĂ€llningen men ocksĂ„ viktigt i det nya sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get, sĂ€ger Andreas Carlson (KD).
"Flaskhalsarnaâ i jĂ€rnvĂ€gsinfrastrukturen, som kan förvĂ€rras i nyindustrialiseringen, ska identifieras, vilket inte minst berör Malmbanans i dag enkelspĂ„riga strĂ€ckor LuleĂ„-Boden och GĂ€llivare-Kiruna.
â Detta Ă€r vĂ€l kĂ€nt och beskrivet av de aktörer som nyttjar Malmbanan i dag. DubbelspĂ„r lĂ€ngs de strĂ€ckorna skulle öka kapaciteten snabbt, sĂ€ger ministern.
LKAB varnar för permitteringar i MalmfÀlten om inte satsningarna pÄ dubbelspÄrig malmbana pÄskyndas. Hur vill du bemöta det?
â Svaret pĂ„ det finns i uppdraget regeringen ger Trafikverket. Ett kort utredningsuppdrag pĂ„ sex mĂ„nader visar att det Ă€r brĂ„dskande nu.
Samtidigt saknas omkring 4,5 miljarder kronor för att rusta upp Malmbanan. Tillskjuter regeringen nya medel?
â Det finns i det hĂ€r lĂ€get inga nya medel beslutade om detta. Det fĂ„r vi Ă„terkomma till.
Men kan det bli resultatet av Trafikverkets revidering?
â SĂ„ Ă€r det alltid nĂ€r revideringar görs, sĂ€ger Andreas Carlson (KD).
Men infrastrukturministern vill ocksÄ att Trafikverket ser över förutsÀttningarna för medfinansiering av kommande ÄtgÀrder och huruvida förskottering gÄr att skynda pÄ genomförandet.
â Det sker i dialog med berörda regioner, kommuner och andra aktörer. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga företag som leder utvecklingen i den gröna omstĂ€llningen nu och beskriver behoven. Ăven de kan vara en del av lösningen.
Ska statligt Àgda LKAB gÄ in som medfinansiÀrer i upprustningen av Malmbanan?
â Det Ă€r en frĂ„ga som Trafikverket nu har att hantera i sitt uppdrag.
Carlson menar Àven att Sverige generellt kan bli bÀttre pÄ att söka EU-medel rörande infrastruktursatsningarna.
â Den gröna omstĂ€llningen gynnar inte bara Sverige utan hela Europa. DĂ€rför ser EU det som relevant att bidra, Ă€ven utifrĂ„n det nya sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get dĂ€r det finns medel för ökad militĂ€r mobilitet ocksĂ„, sĂ€ger infrastrukturministern.
Trafikverkets nuvarande tolvÄriga planprocesser rörande den nationella infrastrukturen ifrÄgasattes av flera av trafikutskottets riksdagsledamöter pÄ plats under JÀrnvÀgsforum, som menar att detta Àr förÄldrat.
Andreas Carlsson hÄller delvis med och menar att uppdraget till Trafikverket belyser att regeringen inser behovet av pÄskyndade processer.
â Uppdraget Ă€r ju egentligen ett avsteg frĂ„n den tolvĂ„riga planprocessen. Vi kan inte sitta och vĂ€nta pĂ„ nĂ€sta planprocess nĂ€r behoven Ă€r sĂ„ stora nu.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana nÀrvarade ocksÄ pÄ JÀrnvÀgsforum Norr, dÀr han kommenterade myndighetens nya uppdrag och industrins krav pÄ dubbelspÄr lÀngs Malmbanan.
â StrĂ€ckan Boden-LuleĂ„ Ă€r en flaskhals i dag och vi har lĂ€nge argumenterat för att fĂ„ förbĂ€ttra den för att klara de industriella satsningarna och utvecklingen i norr.
Men det saknas 4,5 miljarder kronor?
â Helt riktigt. DĂ€rför blir en del i uppdraget nu att se om vi kan tidigarelĂ€gga vissa investeringar, om andra platser och projekt kan ge utrymme för detta.
Ska LKAB gÄ in som medfinansiÀr?
â Det kanske de kan göra men det blir i sĂ„ fall en frĂ„ga som vi stĂ€ller till dem.
Kan ni Àven tidigarelÀgga slutförandet av Norrbotniabanan?
â Den ligger i plan och vi har redan medel för att projektera den sista biten till LuleĂ„. Men jag vill inte uttala mig mer om det nu, utan vi Ă„terkommer till detta i vĂ„r analys om sex mĂ„nader, sĂ€ger Roberto Maiorana.
Trafikverket ska redovisa uppdraget till landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 15 september 2023.