MInistern om LKAB:s krav pÄ dubbelspÄr lÀngs Malmbanan

DubbelspÄr lÀngs Malmbanan och snabbare byggtakt för Norrbotniabanan. Det kan bli resultatet nÀr regeringen ger Trafikverket uppdraget att snabbrevidera infrastrukturplanen. "Om vi inte skyndar oss kan infrastukturen bli ett hinder för den gröna omstÀllningen", sÀger minister Andreas Carlson (KD).

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana kan Ànnu inte lova hur mycket Norrbotniabanan eller dubbelspÄr lÀngs Malmbanan kan pÄskyndas.  "Men ett kort utredningsuppdrag pÄ sex mÄnader visar att det Àr brÄdskande nu", sÀger ministern.

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana kan Ànnu inte lova hur mycket Norrbotniabanan eller dubbelspÄr lÀngs Malmbanan kan pÄskyndas. "Men ett kort utredningsuppdrag pÄ sex mÄnader visar att det Àr brÄdskande nu", sÀger ministern.

Foto: Arkiv/Nils Johansson

Norrbotten2023-03-31 12:44

Infrastrukturministern hade nyheten med sig vid fredagens besök pÄ JÀrnvÀgsforum Norr i LuleÄ. Regeringen har givit Trafikverket uppdraget att pÄ sex mÄnader beskriva statusen för de planerade ÄtgÀrderna i transportinfrastrukturen, mot bakgrund av alla pÄgÄende industrisatsningar i Norrbotten.

– Vi vill pĂ„skynda omstĂ€llningen, skapa jobb och stĂ€rka tillvĂ€xten i landets norra delar. En god infrastruktur och fungerande transporter Ă€r en förutsĂ€ttning för den gröna omstĂ€llningen men ocksĂ„ viktigt i det nya sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get, sĂ€ger Andreas Carlson (KD).

"Tiden Àr viktig. Den gröna omstÀllningen sker redan nu, dÀrför viktigt att skynda pÄ detta", sÀger infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) om det sex mÄnaders lÄnga uppdraget till Trafikverket.
"Tiden Àr viktig. Den gröna omstÀllningen sker redan nu, dÀrför viktigt att skynda pÄ detta", sÀger infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) om det sex mÄnaders lÄnga uppdraget till Trafikverket.

"Flaskhalsarna” i jĂ€rnvĂ€gsinfrastrukturen, som kan förvĂ€rras i nyindustrialiseringen, ska identifieras, vilket inte minst berör Malmbanans i dag enkelspĂ„riga strĂ€ckor LuleĂ„-Boden och GĂ€llivare-Kiruna. 

– Detta Ă€r vĂ€l kĂ€nt och beskrivet av de aktörer som nyttjar Malmbanan i dag. DubbelspĂ„r lĂ€ngs de strĂ€ckorna skulle öka kapaciteten snabbt, sĂ€ger ministern. 

LKAB varnar för permitteringar i MalmfÀlten om inte satsningarna pÄ dubbelspÄrig malmbana pÄskyndas. Hur vill du bemöta det?

– Svaret pĂ„ det finns i uppdraget regeringen ger Trafikverket. Ett kort utredningsuppdrag pĂ„ sex mĂ„nader visar att det Ă€r brĂ„dskande nu. 

Samtidigt saknas omkring 4,5 miljarder kronor för att rusta upp Malmbanan. Tillskjuter regeringen nya medel? 

– Det finns i det hĂ€r lĂ€get inga nya medel beslutade om detta. Det fĂ„r vi Ă„terkomma till.

Men kan det bli resultatet av Trafikverkets revidering?

– SĂ„ Ă€r det alltid nĂ€r revideringar görs, sĂ€ger Andreas Carlson (KD).  

LKAB och Àven H2 Green Steel krÀver dubbelspÄr lÀngs Malmbanan men Ànnu saknas 4,5 miljarder kronor i infrastrukturplanen. "Det finns i det hÀr lÀget inga nya medel beslutade om detta. Det fÄr vi Äterkomma till", sÀger infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD).
LKAB och Àven H2 Green Steel krÀver dubbelspÄr lÀngs Malmbanan men Ànnu saknas 4,5 miljarder kronor i infrastrukturplanen. "Det finns i det hÀr lÀget inga nya medel beslutade om detta. Det fÄr vi Äterkomma till", sÀger infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD).

Men infrastrukturministern vill ocksĂ„ att Trafikverket ser över förutsĂ€ttningarna för medfinansiering av kommande Ă„tgĂ€rder och huruvida förskottering gĂ„r att skynda pĂ„ genomförandet. 

– Det sker i dialog med berörda regioner, kommuner och andra aktörer. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga företag som leder utvecklingen i den gröna omstĂ€llningen nu och beskriver behoven. Även de kan vara en del av lösningen. 

Ska statligt Àgda LKAB gÄ in som medfinansiÀrer i upprustningen av Malmbanan?

– Det Ă€r en frĂ„ga som Trafikverket nu har att hantera i sitt uppdrag.

NÀr JÀrnvÀgsforum Norr inleddes i LuleÄ i torsdags varnade LKAB för följderna om inte en upprustning av Malmbanan sker snart. "Det kan leda till att vi tvingas dra ned pÄ produktionen och i slutÀndan riskerar vi permitteringar. Och fÄr inte vi ut malm sÄ fÄr inte SSAB ut sitt stÄl", sa Niklas Johansson, kommunikationsdirektör vid LKAB.
NÀr JÀrnvÀgsforum Norr inleddes i LuleÄ i torsdags varnade LKAB för följderna om inte en upprustning av Malmbanan sker snart. "Det kan leda till att vi tvingas dra ned pÄ produktionen och i slutÀndan riskerar vi permitteringar. Och fÄr inte vi ut malm sÄ fÄr inte SSAB ut sitt stÄl", sa Niklas Johansson, kommunikationsdirektör vid LKAB.

Carlson menar Ă€ven att Sverige generellt kan bli bĂ€ttre pĂ„ att söka EU-medel rörande infrastruktursatsningarna. 

– Den gröna omstĂ€llningen gynnar inte bara Sverige utan hela Europa. DĂ€rför ser EU det som relevant att bidra, Ă€ven utifrĂ„n det nya sĂ€kerhetspolitiska lĂ€get dĂ€r det finns medel för ökad militĂ€r mobilitet ocksĂ„, sĂ€ger infrastrukturministern.

Trafikverkets nuvarande tolvÄriga planprocesser rörande den nationella infrastrukturen ifrÄgasattes av flera av trafikutskottets riksdagsledamöter pÄ plats under JÀrnvÀgsforum, som menar att detta Àr förÄldrat.

Andreas Carlsson hĂ„ller delvis med och menar att uppdraget till Trafikverket belyser att regeringen inser behovet av pĂ„skyndade processer. 

– Uppdraget Ă€r ju egentligen ett avsteg frĂ„n den tolvĂ„riga planprocessen. Vi kan inte sitta och vĂ€nta pĂ„ nĂ€sta planprocess nĂ€r behoven Ă€r sĂ„ stora nu.  

"StrÀckan Boden-LuleÄ Àr en flaskhals i dag och vi har lÀnge argumenterat för att fÄ förbÀttra den för att klara de industriella satsningarna och utvecklingen i norr", sÀger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
"StrÀckan Boden-LuleÄ Àr en flaskhals i dag och vi har lÀnge argumenterat för att fÄ förbÀttra den för att klara de industriella satsningarna och utvecklingen i norr", sÀger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana nĂ€rvarade ocksĂ„ pĂ„ JĂ€rnvĂ€gsforum Norr, dĂ€r han kommenterade myndighetens nya uppdrag och industrins krav pĂ„ dubbelspĂ„r lĂ€ngs Malmbanan. 

– StrĂ€ckan Boden-LuleĂ„ Ă€r en flaskhals i dag och vi har lĂ€nge argumenterat för att fĂ„ förbĂ€ttra den för att klara de industriella satsningarna och utvecklingen i norr.

Men det saknas 4,5 miljarder kronor?

– Helt riktigt. DĂ€rför blir en del i uppdraget nu att se om vi kan tidigarelĂ€gga vissa investeringar, om andra platser och projekt kan ge utrymme för detta. 

Ska LKAB gÄ in som medfinansiÀr?

– Det kanske de kan göra men det blir i sĂ„ fall en frĂ„ga som vi stĂ€ller till dem.

Kan ni Àven tidigarelÀgga slutförandet av Norrbotniabanan?

– Den ligger i plan och vi har redan medel för att projektera den sista biten till LuleĂ„. Men jag vill inte uttala mig mer om det nu, utan vi Ă„terkommer till detta i vĂ„r analys om sex mĂ„nader, sĂ€ger Roberto Maiorana. 

Trafikverket ska redovisa uppdraget till landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 15 september 2023.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!