Bristen på produktiv studiemiljö i skolan är ett gissel. Det hindrar effektivt många elever från att tillgodogöra sin skolgång på ett sätt som är ens i närheten av optimalt. Något som förstås är skadligt för eleverna i fråga, och det faktum att de på grund av skolplikten är tvingade att gå till skolan gör den bristande miljön till ett dubbelt svek. Eleverna får inte den utbildning de har rätt till och tvingas dagligen till en ofta skadlig miljö.
Den andra sidan av myntet är förstås att inte heller de stökiga eleverna får den utbildning de är skyldiga att skaffa sig. När de tillåts leva rövare i stället för att delta i undervisningen går de miste om viktiga kunskaper vilket gör det svårare för dem att ta sig vidare i livet och utvecklas på ett produktivt sätt.
Att låta stökiga elever hållas är alltså till men även för dem. Det finns inga vinnare i den rådande ordningen.
Därför är det något nedslående att se med vilken nonchalans den rödgröna majoriteten röstade ned Liberalernas motion om att införa akutskolor i kommunen. En akutskola är en verksamhet till vilken stökiga elever kan omplaceras temporärt, i maximalt fyra veckor. Sedan ska de tillbaka till sina ordinarie klasser.
Majoriteten anser inte att behovet är tillräckligt stort eller att personalresurserna finns; de duktiga specialpedagogerna behövs i den reguljära verksamheten, menar Mathias Karvonen (V). Det är förstås tänkbart att införandet av akutskolor skulle öka behovet av specialpedagoger något. Det i sig kan dock knappast innebära att förslaget inte är värt att genomföra.
Att behovet skulle vara för litet är ännu svårare att ta på allvar. Det spelar nästan ingen roll vilken skola man talar med elever eller vårdnadshavare, eller lärare för den delen, från så får man höra om en ganska stor uppsättning av utåtagerande elever som stör undervisningen och som skulle må bra av den här sortens verksamhet. Dels för att faktiskt få det stöd de behöver för att kunna ta del av undervisningen på ett produktivt sätt, dels för att det också skulle markera tydligt att det störande beteendet inte accepteras i skolan. Kan du inte sköta dig så ska inte vara här heller. En behövlig förändring.
Om eleverna ska ta skolan på allvar så behöver även samhället göra det. Och då duger det inte att låta skolan bli en ordningsfri zon där vilket beteende som helst accepteras. Akutskolor är ett sätt att försöka åstadkomma en förändring, vad är majoritetens alternativ?