Ett stort tack till insändarskribenten för omtanken och för att du lyfter den viktiga frågan om säkerhet och vinterkörning. Säkerheten måste alltid komma först. Som gammal trafiklärare så har du också särskilt god insyn i den utbildning och de krav som ställs på yrkesförare. Vi på Nobina kör varje dag 24 varv runt jorden med bussar – året runt och i alla väder. Från Malmö i söder till Boden i norr och i samtliga av våra nordiska grannländer, där säkerhetsarbete, utbildning och processer är en del av vår vardag. Att alltid anpassa hastighet efter väglag, efter vägens beskaffenheter och vädrets förutsättningar – att alltid sätta säkerheten först och att en tidtabell aldrig får påverka körsäkerheten. Frågor som tåls att upprepas och påminna om.
Som affärschef och ansvarig för vår verksamhet i Norrbotten så har jag den senaste tiden lagt mycket tid på att åka med våra bussar och möta, både våra medarbetare och resenärer. Lyssna på synpunkter och åsikter, men också att vi tillsammans med Länstrafiken har kunnat åtgärda flera av de faktorer som skapat oro bland resenärer och felaktiga förutsättningar för våra medarbetare. Däribland tidtabeller och omärkta hållplatser utan skyltar eller stolpar. När jag med fler har varit ute och åkt i bussarna har vi även säkerställt vilka platser som kan bli kritiska under den kommande vintern.
En fråga som slagit mig, men som du inte tar upp – är vikten av att använda säkerhetsbälte, även i kollektivtrafiken. Att det som är lag och borde vara en självklarhet, tyvärr inte är så självklart bland våra resenärer, ung som gammal och trots utrop och påminnelse från förare så är det förvånande hur många som inte använder säkerhetsbälte i bussen. Där hoppas jag att vi alla kan bidra till att påminna varandra.
I din insändare förekommer begreppet skolbuss återkommande och även om det i sak kan uppfattas som en liten fråga, om det handlar om linjetrafik eller skolbuss – så är frågan större i juridisk och upphandlad mening. Och i just detta fall, så bedriver Nobina upphandlad linjetrafik på uppdrag av Länstrafiken.
Avslutningsvis så vill jag tacka för att du lyfter viktiga frågor om säkerhet och samtidigt vill jag rikta ett tack till alla de resenärer som jag och våra chefer haft förmånen att möta och samtala med under de senaste veckorna, när vi åkt med och varit en del av våra förares vardag.