I vintertrafik ställs skolbusskaoset på sin spets

Med tanke på stundande vinter – och de trafikförhållanden som råder i Luleå kommun med isvägar, blötsnö, snöstorm med mera får man lite ont i magen – har Nobinas ledning full koll?, skriver insändarskribenten.

Har Nobinas ledning koll på trafikförhållandena under vintern i Norrbotten?, undrar insändarskribenten.

Har Nobinas ledning koll på trafikförhållandena under vintern i Norrbotten?, undrar insändarskribenten.

Foto: Lena Leffler

Insändare2024-10-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Boende i Kallax by har jag följt inlägg i Kuriren beträffande Nobinas skolbussverksamhet. Jag har förståelse för en inkörningsperiod, men visst har den nu övergått till full funktion? Med tanke på stundande vinter – och de trafikförhållanden som råder i Luleå kommun med isvägar, blötsnö, snöstorm med mera får man lite ont i magen – har Nobinas ledning full koll?

Vad jag förstått har skolbusstrafiken från sörbyarna in till Bergnäset fungerat bra tidigare år. Rutinerade chaufförer har skött sina uppgifter på ett utmärkt sätt – vilket gjort att både skolelever och föräldrar kunnat slappna av och planerat sina dagar utan oro för strul med skolbussar.

Jag förutsätter givetvis att Nobinas chaufförer kan hantera en buss. Speciellt en buss med skolbarn. Nu kommer ett antal månader när allt sätts på sin spets – vintertrafik.

Som gammal trafiklärare undrar jag om man är medveten om vad vintertrafik innebär? 

  1. Betydligt lägre hastighet mot kurva/skymd sikt samt mot busshållplats.
  2. Gör provinbromsning om du är osäker på väggrepp. 
  3. Ja – det finns rejält med vilt speciellt mellan Antnäs och Kallax. 
  4. Det finns flera kurvor med dålig dosering – lätt glida av vägen. 
  5. I mörker kombinerat med snöfall/snödrev/snörök måste hastigheten minskas rejält. Som novis förutsätter jag att man har en tidtabell som inte skapar stress och hög hastighet.

Jag avslutar med en förhoppning om att allt skall gå bra – detta med hjälp från Nobinas chefer – åk med och kontrollera hur era chaufförer tacklar vinterkörning. Ansvaret måste delas av chaufför och ledning!

Tack för ordet.