Vi kan alla bli hemmablinda. Gamla malmhamnen på Svartön är, som Maria Arnqvist helt riktigt skriver, en del av ”Det teknologiska megasystemet i Norrbotten”. Sedan är hon lite vilse i hemstaden när hon hävdar att inget finns som visar Luleåbor, norrbottningar eller turister, hamnens mycket intressanta historia och hur viktig den var, för Luleå, Norrbotten, Sverige och Europa.
Nej, kanske inte på institutionerna Hägnan i Gammelstad, Norrbottens museum eller Teknikens hus, men ideella krafter har skapat och driver ett museum som skildrar industrialiseringen av Norrbotten, hur järnmalmen ledde till den fantastiska utvecklingen och att järnvägen var förutsättningen för den.
Det är Norrbottens Järnvägsmuseum i Karlsvik som berättar om den utvecklingen. Museet är det näst största järnvägsmuseet i landet och kom till på initiativ av E Bertil Persson. Han var en av de första civilingenjörerna på NJA som senare blev en del av nybildade Svenskt Stål och började tidigt ta vara på vårt industriella kulturarv.
I Karlsvik visar vi inte bara järnvägens betydelse, här berättas också om LKAB och gruvorna, om malmhamnarna i Luleå och Narvik och hur de utvecklats. Sedan finns också den träindustriella utvecklingen. Vi skildrar Norrbottens första större ångdrivna sågverk och pappersmassefabriken som kom till i Karlsvik och Karlshäll strax efter förra sekelskiftet. Karlsvik/Karlshäll blev Norrbottens första brukssamhälle med arbetarbostäder ritade av den senare världsberömde arkitekten Sigurd Lewerentz (1885–1975).
Så vårt industriella kulturarv är inte bara Luleås malmhamnar. Som granne till järnvägsmuseet i Karlsvik finns också resterna av den första större järnbrukssatsningen i Norrbotten, Luleå Järnverk. Det var föregångaren till de nya järnbruk i Norrbotten som nu ska producera fossilfritt stål. En annan av våra grannar är First Camp vars gäster är flitiga besökare av vårt museum.
Maria Arnqvist skriver att ett malmhamnsmuseum borde vara en självklarhet och att en ny kommunantikvarie kunde ta tag i detta. Det vore väl en halvmesyr, att begränsa vårt industriella kulturarv till tre malmhamnar. Det är ju så mycket större. Bygg i stället ett museum över Norrbottens teknologiska megasystem, men för det krävs mera än ideella krafter.