Polisen vill inte ha skotertrafik i bostadsområden

Kommunens planer på att tillåta skotertrafik på vissa gator inom tätorten sågas av Kirunapolisen som kort och gott menar att lagstiftningen inte medger sådana undantag.

Skoterförslag. Kommunen vill genom att göra ändringar i de lokala trafikföreskrifterna tillåta viss skotertrafik i vissa bostadsområden. Detta för att så enkelt som möjligt kunna ta sig till närmaste skoterled. Men den lokala polismyndigheten ger inte mycket för idén.

Skoterförslag. Kommunen vill genom att göra ändringar i de lokala trafikföreskrifterna tillåta viss skotertrafik i vissa bostadsområden. Detta för att så enkelt som möjligt kunna ta sig till närmaste skoterled. Men den lokala polismyndigheten ger inte mycket för idén.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2016-01-13 17:32

I dag är det trots förbud inte ovanligt att skoteråkare som har nära till en skoterled kör skoter hemifrån gården. Det innebär att de bryter mot lagen eftersom skotertrafik inte är tillåten inom tättbebyggt område, förutsatt att de inte kör längs en befintlig skoterled.

Kuriren har tidigare skrivit om vilka ändringar kommunen vill göra.

En möjlighet är att i föra in vissa undantag i kommunens lokala trafikföreskrifter. Där kan man enligt kommunens inhyrda trafikingenjör införa dessa undantag på mindre områden.

– Definitionen av vad som är ett mindre område är ganska otydlig. Det finns inga prejudikat, säger Joel Ahlqvist, trafikingenjör.

Frågan om ändringarna i de lokala trafikföreskrifterna skulle tas upp i miljö- och byggnämnden redan i december men man inväntade ett yttrande från polismyndigheten. Och det är i detta yttrande som polisen vänder sig emot kommunens tankesätt.

Man räknar upp undantag som gäller för trafik med terrängfordon på allmänna vägar och hänvisar till att exempelvis fordon som används i yrkesutövning av polis, bilinspektör, tulltjänsteman med flera får köras på väg.

”Några andra undantag tillåter inte lagstiftningen och därmed känns det som ytterligare diskussion blir överflödig”, skriver polisen i yttrandet och syftar till det misslyckade försöket med liknande undantag som gjordes 2007. Skillnaden då var att kommunen tillät trafik i större delen av centrala Kiruna, endast med få undantag. Nu handlar det om att undanta vissa områden där trafik skall tillåtas.

Polisen är också rädd för att ett genomförande av de lokala trafikföreskrifterna skulle innebära att invånare i grannkvarteren till var skotertrafik har tillåtits på gatorna också de skulle nyttja gatorna för skotertrafik. ”Detta innebär en anarki med skoterkörningar”, skriver polisen i yttrandet.

Men enligt kommunen är polisens roll att tillämpa gällande lagstiftning, samtidigt som kommunen strukturerar och planerar utifrån lokala föreskrifter.

– Om kommunen gör en lokal trafikföreskrift så ska skotertrafiken tillåtas. Sedan är polisens roll att se till att folk följer lagen, säger Joen Ahlqvist.

I exempelvis Arvidsjaur har man infört liknande ändringar i de lokala trafikföreskrifterna. Där tillåts skotertrafik till närmsta skoterled från vissa vägavsnitt. Både kommunen och den lokala polismyndigheten har upplevt det som positivt.

– Det är inga ökade problem på de gator där skotertrafik har tillåtits, säger Jonny Bäckström, polis i Arvidsjaur.

Kuriren har sökt de Kirunapoliser som har undertecknat yttrandet till kommunen för en kommentar. Till SVT nyheter säger Roine Norström, polisens fjällräddningsansvarige så här:

– Konsekvenserna kan utifrån deras förslag bli stora. Man har pekat ut vissa kvarter där man får köra och då tänker några varför de får köra och inte vi. Till sist kör alla.

Så säger lagen

Trafikförordningen 10 kapitlet, 1§ handlar om att kommunen via lokala trafikföreskrifter får utfärda särskilda trafikregler om det gäller en viss väg, vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng. Trafik med terrängfordon återfinns under punkt 21.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!