2007 beslutade kommunen att tillåta skotertrafik på gatorna i centrala Kiruna. Beslutet överklagades och kommunen tvingades backa i frågan. Men nu väcks den ständigt aktuella skoterfrågan till liv igen i vinterstaden Kiruna.
Denna gång med den stora skillnaden att förslaget enbart omfattar vissa områden och inte hela centrala Kiruna så som det såg ut vid det förra försöket.
Kommunens strateg för fritidsfrågor, mark- och exploateringsingenjörer samt trafikingenjörer har varit med och utrett ärendet. I början av december håller trafiknämnden möte och där ska man ta upp förslaget.
Förslaget innebär att viss skotertrafik tillåts inom tätorten. Syftet är att den som bor relativt nära en befintlig skoterled ska kunna köra skoter från gården och ut till leden, utan att bryta mot lagen.
– Det är ett försök till att hitta ett sätt där vi kan vara lite mer tillåtande men samtidigt styra upp skoterkörningen så att det inte blir buskörning, säger Magdalena Wäppling, trafikingenjör på kommunen.
Förutsatt att nämnden godkänner förslaget så kommer de nya reglerna att börja gälla redan till den annalkande vintern.
Viktigt att påpeka är att det rör sig om ett förslag och att det handlar om särskilt utvalda områden. Dessutom har försöksperiodens längd ännu inte fastslagits.
Liknande undantag i de lokala trafikföreskrifterna finns redan i andra kommuner, bland annat i Arvidsjaur.
– För varje litet område som vi testar det här på så kommer vi att föreskriva att det är tillåtet på begränsade ytor. Det är inte så att alla som bor i villor i Lombolo kommer att få köra skoter till och från sitt hus utan det är vissa avgränsade ytor som vi pekar ut där det är lämpligt att köra, säger Magdalena Wäppling.
Kommunen har tittat närmare på ett område i Luossavaara, två eller tre områden i Lombolo och ett område i Tuolluvaara. Samrådsmöten hålls också med boende i de aktuella områdena.
– Vi har pekat ut ett antal gator som vi tror att det kan vara lämpligt att testa det på. På vissa områden är det bara en gata och ett kvarter men i andra områden kan det vara flera kvarter, säger Magdalena Wäppling.
Nu blir det upp till trafiknämnden att fatta beslut i frågan.
– Det är inte sagt att nämnden tycker att det här är en bra idé men det är i alla fall ett förslag till att göra någonting nytt och nytänkande, säger Wäppling.